Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDam- eller herrcykel för tjejcykl …
You need to log in to create posts and topics.

Ja, den skulle jag också vilja ta del av.

Hej!

Jag gjorde ett kardinalfel när jag köpte min första racer och det var att köpa en damvariant. Skulle ha valt en utifrån mina mått helt och hållet.

Och den cykelaffären som sålde den till mig går jag inte till längre.

Nu har jag bytt det mesta som

Jag har Damvariant av cykel och jag är grymt helnöjd!
Ramen passar mej jättebra, styret är helt kanon.. lagom brett o så!

Min förra cykel var köpt med vääääldigt mycket okunskap i bagaget, visst det gick att cykla 2000 mil på den också, men den var hel

Silva, om måtten på ramen är tokiga, så kan man kompensera en del av det genom att byta komponenter, det förstår du väl? Styre, styrstam, sadelstolpe och sadel, framför allt.

Min uppfattning är att det som ställer till problem är längden på cykel inte höjden. En för kort ram är relativt lätt att åtgärda medans en för lång är lite svårare.
Och om det är dam eller herr är på inget sätt avgörande, det är frågan om måtten och ing

Ett annat tips är att ringa runt till cyklande bekanta och be snällt om att få provcykla lite olika cyklar. Helst av samma typ som du själv tänker köpa (dvs provsitta en landsvägscykel om du ska cykla downhill är rätt meningslöst). Det är också bra om cyk

Rasmus: Verkar underligt att alla mina dambekanta har långa ben i propotion till bålen och att alla ramfabrikanter tillverkar ramar med kort ovanrör.

Detta är ett mysterium att de även säljer dessa felbyggda ramar till damer som sedan hävdar att för förs

Joo det försår jag, för det var ju så jag gjorde.. men jag läste nog lite för fort jag...

David, det är en optisk illusion, som orsakas av att kvinnors höfter ser annorlunda ut, och också att de saknar "skrot" som hänger mellan benen och förkortar den skenbara benlängden.

Som sagt, det finns många kvinnor som har långa ben, men för befolkning

Damramar har kortare ovanrör! inte längra!

Sedan finns det ett trevligt sätt att testa det också med sina dambekanta.
Hittintills har inte hittat någon av samma längd som har kortare ben än mig.