Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

här kan vi debattera och lämna synpunkter på hur frågan om cyklisters säkerhet på vägarna bäst tas till vara.

När "cykelbana" passerar vägkorsningar ska korsande trafik ha stopp och inte enbart lämna företräde eftersom det inbjuder till chansningar ifrån "vägtrafikanterna".

Cyklister ska själv bedöma ifall när det ok att använda vägen istället för en icke farbar

Jag får lov att hålla med David om de förslagen han kommer med, men jag vill gärna tillägga att cykelvägar skall utformas på ett sätt som minimerar antalet onödiga sidbyten och andra "irritationsmoment".

På gamla Lundavägen mellan Malmö och Lund har jag

Tvinga civilt klädda poliser att patrullera vägnätet på cykel så skulle dessa snart ändra inställning i Bil/cykel/gång-trafikfrågorna... Idag är de genomsyrade av bilistattityder efter allt för många timmar bakom ratten på en blå-vit v70...

dubbelpost.

Det kanske var värt att ta två gånger, Daniel?

Vid korsningar skall det vid grönt ljus automatiskt bli grönt ljus för cyklister på cykelbana. Det finns goda exempel. Ex. Ulvsundavägen/Kvarnbacksvägen i Bromma.

Det som David föreslår om stopplikt för fordon på väg vid korsande cykelbana ligger högst

Prioritet hos polisen på brott gällande trafiken... det har man idag, men man fokuserar på fartbrott på t ex motorväg. Att köra 120 på motorväg straffas hårdare än att t ex köra om för nära en cyklist.
Kanske inte så bra formulerat men mer beteende-överva

Det måste finnas nationella regler för cykelbanors utformning och vid vilken snitt fart man BÖR använda vägbanan istället.
Idag är alla cykelträning "förbjuden" där det finns cykelbanor, cyklister ska hålla sig på cykelbanan,men vem träningscyklar i 17

Där borde det vara enkelt. EU-mopparna har två klasser varv en ska köra cykelväg. Den får göra 25. Fortare så är det vägen. Detta är dock inte helt enkelt. Där jag bor finns en cykel väg som under ca 1 mil går pararellt med en 80-väg. Cykelvägen används u