Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDet blv 16 mil, dock med lite kra …
You need to log in to create posts and topics.

Enligt muntlig tradition i Hofvet så sägs det att man bara behöver träna regelbundet på 1/3 av den distans man tänker köra ett motionslopp på. Det är en av anledningarna till att de flesta av våra distanspass ligger på 10-12 mil.
Det gäller naturligtvis

har samma muntligt tradition här nere med ...
men aldrig fel att krydda till en lördag med lite extra km för att se hur kroppen agera :O)

Jag har fått för mig att marginalnyttan med distansträning avtar efter 10-12 mil men jag har inga direkta belägg för det. Dvs att träningsnyttan med den 13 milen är inte lika stor som nyttan med den 1a (eller tionde).

Bra synpunkter som jag lyssnar på !!
"Normalt" skall jag försöka hålla mig på 8-10 mil då och hålla ett högre tempo så jag så småningom kan höja snitt-tempot.

Dock är jag lite "cowboy" och tycker om att testa det "omöjliga", lite kort om mig så har jag p

Hmm, anledningen till att jag frågar är att jag läste Jonas Coltings träningstips inför järnmannen och att han kör sk blockträning under sommaren (alltså tre dagar distans, vilodag och sedan två dagar med kvalitet, sedan två dagars vila). Ett tistansblock

Kan det ha att göra med att här måste du cykla varje km själv? Inte ligga på rulle en endaste gång?
Man har ju väldigt mycket gratis av att ligga i klunga.

Aha Silva, det är ju en stor poäng.

Men...... då borde väl träningen jämföras likadant? Hur blir det då med cyklister som tränar i klunga jämfört med de som inte tränar i klunga. Ska man räkna Pers rekommenderade 10-12 mil som klungmil eller ensamma mil?

jag kör samma hastighet oftast oavsett om jag är i grupp eller inte.
Långsamt! 😉
Det bli kortare pass när jag kör själv eftersom det bruka kräva lite mer av mig

Angående klunga eller inte, hur viktigt är det att träna i klunga inför VR?

Jag skulle säga.. väldigt viktigt!!
Det är ju bra om man vet hur man ska uppföra sig. Folk har ju lite förväntningar på en när man ligger där och åker med.

Vi har allsköns olika tecken som vi använder oss av. Ofta betyder det samma sak.. Nånting finns