Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDet blv 16 mil, dock med lite kra …
You need to log in to create posts and topics.

För mig som hoppas kunna ligga på 20-22 km/h under cykel-tiden så att säga... hur mycket klungkörning blir det i den kategorin ?

Jag vill ju framförallt bara ta mig runt, tänker vara beredd att köra själv, men visst, kan man få häng i en stor klunga är

Med 16000 cyklister på vägarna blir det en hel del klungor i alla möjliga farter. Klungkörningen är ju en av fördelarna med ett lopp som VR. Man kan lätta prestera 4-5km/h högre snitt fart med en bra klunga än man gör själv på träning. Men gör som Silva r

Jag tycker det är viktigt att träna i klunga. Om man är van vid att cykla i grupp/klunga behöver man inte lägga så mycket energi på att hålla spår, komma ihåg vad alla olika tecken betyder, mfl saker. Du kan lägga din energi på att cykla istället. Första

Mitt råd till alla som skal åka VR, är att träna i grupp om inte med tanke på andra medcyklisters säkerhet. Så att alla beter sig på samma sätt i klungkörning. Har tyvärr sett aldeles för många som fladrar åt alla håll, både med risk för sig själva och an

Nu har jag skrivit ut den där så jag kan läsa igenom den ett par gånger så jag minns vad olika tecken betyder. 🙂

Ska försöka få ihop ett gång och cykla med så jag slipper köra ensam varje gång.

du kommer inte att hitta en klunga som kör 22km/h ....
men du kommer att hitta många klunga fyllda med cyklister som har det som mål.
Som en tidigare skrev, man klara 3-5km/h mer i klunga.

Ang klungkörning så ger det ju mest i högre farter om man håller nära avstånd. Skulle inte tro att effekten blir lika stor när man ligger med 2 meters lucka i 23 km/h. Fast det är verkligen häftigt att köra i klunga!

Bra klungkörning kräver träning. Jag körde introduktion i klungkörning i lördags. Vi var inte värst disciplinerade och folk åkte lite hur som helst, men man fick åtminstone grunderna. Igår så hängde jag med på en riktig runda och då känner man verkligen h

Raymond, du har rätt, men det finns undantag: för några helger sedan var jag ute och körde i 15 km/h i motvind pga riktigt starka vindar... Klungkörning hade nog hjälpt rätt mycket där... och varit väldigt bra klungträning... 😉

På Lanza råkade vi ut för motvind och tränade belgisk kedja med fem pers. Det var skoj och vi körde snabbt ikapp och förbi en grupp spanjorer som var stöddiga i utförsbackarna innan 🙂