Quote from Guest on 21 January 2009, 12:04Jag har skaffat mig pulsmätare för jag ville testa lite pulsträning, men jag tycker det är lite förvirrat. Jag har genom att testa med pulsmätaren konstaterat att min maxpuls är ca 190-195 (jag kom upp i 190 slag, men det var inte möjligt att köra helt ma
Jag har skaffat mig pulsmätare för jag ville testa lite pulsträning, men jag tycker det är lite förvirrat. Jag har genom att testa med pulsmätaren konstaterat att min maxpuls är ca 190-195 (jag kom upp i 190 slag, men det var inte möjligt att köra helt ma
Quote from mårten jansson on 21 January 2009, 12:14Jag tror att du helt enkelt inte lyckats komma upp i din maxpuls när du sprang på löpbandet.
Jag tror att du helt enkelt inte lyckats komma upp i din maxpuls när du sprang på löpbandet.
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 12:21Ja, jag har funderat på det. Men om 175 bpm vore 80% för mig så skulle min maxpuls vara 218 bpm vilket väl är ganska osannolikt för en 38-åring som jag, eller? Det skulle också innebära att jag när jag testat min maxpuls och kört ut mig ganska ordentligt
Ja, jag har funderat på det. Men om 175 bpm vore 80% för mig så skulle min maxpuls vara 218 bpm vilket väl är ganska osannolikt för en 38-åring som jag, eller? Det skulle också innebära att jag när jag testat min maxpuls och kört ut mig ganska ordentligt
Quote from mårten jansson on 21 January 2009, 12:33Det är svårt att komma upp i maxpuls i en sport där man inte är hyfsat vältränad. Är du van löpare?
Maxpuls är väldigt individuellt och även om den sjunker lite med åldern kan du mycket väl ha en hög maxpuls - 218 är inte osannolikt alls.
Det är svårt att komma upp i maxpuls i en sport där man inte är hyfsat vältränad. Är du van löpare?
Maxpuls är väldigt individuellt och även om den sjunker lite med åldern kan du mycket väl ha en hög maxpuls - 218 är inte osannolikt alls.
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 12:53Maxpuls är lite individuellt. Själv har jag aldrig varit över 200, trots att jag tävlade i löpning som ung o tränade hårt o testade mig en del. Min polare som nu är 41 kommer fortfarande en bit över 200, medan sist jag själv (51 år) försökte knäcka mig st
Maxpuls är lite individuellt. Själv har jag aldrig varit över 200, trots att jag tävlade i löpning som ung o tränade hårt o testade mig en del. Min polare som nu är 41 kommer fortfarande en bit över 200, medan sist jag själv (51 år) försökte knäcka mig st
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 12:55Mats, jag upplever precis detsamma. Har troligen en maxpuls på ca 205 (det högsta jag kommit upp i är 202, när jag höll på att cykla ihjäl mig på en spinninghoj, hehe) och jag ligger nästan alltid omkring 180 (dvs typ 85-90%) när jag är ute och springer,
Mats, jag upplever precis detsamma. Har troligen en maxpuls på ca 205 (det högsta jag kommit upp i är 202, när jag höll på att cykla ihjäl mig på en spinninghoj, hehe) och jag ligger nästan alltid omkring 180 (dvs typ 85-90%) när jag är ute och springer,
Quote from Elias Engqvist on 21 January 2009, 12:59Jag tror att Denize har helt rätt. Du måste träna mer löpning innan du kan springa så intensivt att hjärtat blir "den trånga sektorn" - Om man inte är van vid en sport är det ofta de aktiva musklerna som stoppar dig medan hjärtat har mer kvar att ge...
Jag tror att Denize har helt rätt. Du måste träna mer löpning innan du kan springa så intensivt att hjärtat blir "den trånga sektorn" - Om man inte är van vid en sport är det ofta de aktiva musklerna som stoppar dig medan hjärtat har mer kvar att ge...
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 14:08Kan det vara på det sättet trots allt, att jag kan höja min puls med 30 slag ytterliggare upp till närmare 220 bpm när jag blir bättre tränad, trots mina 38 år?
Kan det vara på det sättet trots allt, att jag kan höja min puls med 30 slag ytterliggare upp till närmare 220 bpm när jag blir bättre tränad, trots mina 38 år?
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 15:04Maxpulsen kan du inte träna upp. Bara din förmåga att v erkligen pressa dig till max
Maxpulsen kan du inte träna upp. Bara din förmåga att v erkligen pressa dig till max
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 15:28När du ska räkna ut vilka nivå du ska träna på, kan du inte bara ta 80% av maxpuls. Då blir det missvisande. Du måste ta hänsyntill din vilopuls.
Gör såhär för att få korrekt:
(Maxpuls - vilopuls)xintensitet + vilopuls
dvs, har du 195 i maxpuls 50 i vi
När du ska räkna ut vilka nivå du ska träna på, kan du inte bara ta 80% av maxpuls. Då blir det missvisande. Du måste ta hänsyntill din vilopuls.
Gör såhär för att få korrekt:
(Maxpuls - vilopuls)xintensitet + vilopuls
dvs, har du 195 i maxpuls 50 i vi