Quote from mårten jansson on 21 January 2009, 15:37Som sagt innan ska du inte tänka så mycket på hur gammal du är. Genetiskt har vi olika hög maxpuls och du hör nog till dem som har en lite högre sådan.
Som sagt innan ska du inte tänka så mycket på hur gammal du är. Genetiskt har vi olika hög maxpuls och du hör nog till dem som har en lite högre sådan.
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 21:37Christian A: Har Karvonens formel blivit sanning? Det finns väl lika många experter mot att blanda in vilopulsen som för.
Christian A: Har Karvonens formel blivit sanning? Det finns väl lika många experter mot att blanda in vilopulsen som för.
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 21:43Anders: Det är det jag menar egentligen. Jag har gjort ett test, iofs ett halvdant sådant, och uppnått 190 i puls när jag tagit ut mig ganska ordentligt. Finns det verklligen utrymme att öka denna uppnådda puls med 30 bpm frågar jag mig? Vad har folk för
Anders: Det är det jag menar egentligen. Jag har gjort ett test, iofs ett halvdant sådant, och uppnått 190 i puls när jag tagit ut mig ganska ordentligt. Finns det verklligen utrymme att öka denna uppnådda puls med 30 bpm frågar jag mig? Vad har folk för
Quote from ellen olsson on 21 January 2009, 21:50> Har Karvonens formel blivit sanning? Det finns väl lika många experter mot att blanda in vilopulsen som för.
Det finns betydligt fler experter som inte använder Karvonens formel. Det är vanligare bland lekmän.
> Har Karvonens formel blivit sanning? Det finns väl lika många experter mot att blanda in vilopulsen som för.
Det finns betydligt fler experter som inte använder Karvonens formel. Det är vanligare bland lekmän.
Quote from Funbeat user on 21 January 2009, 22:10Fredrik: Ja, jag tänkte väl... 🙂
Fredrik: Ja, jag tänkte väl... 🙂
Quote from mårten jansson on 21 January 2009, 23:13Jag tror inte man kan använda den formeln ens för att rimlighetsbedöma, utan jag tror att 218 är rimligt.
Jag letade runt lite på forumet eftersom jag vet att olika personer sagt att de har mycket hög maxpuls. Hittade tex den här tråden: http://www.funbe
Jag tror inte man kan använda den formeln ens för att rimlighetsbedöma, utan jag tror att 218 är rimligt.
Jag letade runt lite på forumet eftersom jag vet att olika personer sagt att de har mycket hög maxpuls. Hittade tex den här tråden: http://www.funbe
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 14:04Jag har sett ett stort diagram som Polar hade gjort för testa deras klockor och även se om det låg något bakom olika formler. Där var en kille som hade 240 i puls.
Fy fan vad det måste dunka när han kör intervaller =)
Jag har sett ett stort diagram som Polar hade gjort för testa deras klockor och även se om det låg något bakom olika formler. Där var en kille som hade 240 i puls.
Fy fan vad det måste dunka när han kör intervaller =)
Quote from Funbeat user on 23 January 2009, 23:54Du kan ju testa att se vilken medelpuls du kan hålla att köra i en timme. Det borde bli ungefär på din tröskelpulsen för mjölksyra. D v s den tröskel, som när du går över den bildar mer mjölksyra än vad kroppen kan förbränna/transportera bort. Den mesta t
Du kan ju testa att se vilken medelpuls du kan hålla att köra i en timme. Det borde bli ungefär på din tröskelpulsen för mjölksyra. D v s den tröskel, som när du går över den bildar mer mjölksyra än vad kroppen kan förbränna/transportera bort. Den mesta t
Quote from Funbeat user on 24 January 2009, 11:02Min lilla erfarenhet av pulsbaserad träning är att de lugna passen ska gå riktigt lugnt, nästan löjligt lugnt, och att de tuffare passen ska vara med riktigt hårda.
Självklart är det individuella skillnader som gör att man kanske inte kan få känslan av a
Min lilla erfarenhet av pulsbaserad träning är att de lugna passen ska gå riktigt lugnt, nästan löjligt lugnt, och att de tuffare passen ska vara med riktigt hårda.
Självklart är det individuella skillnader som gör att man kanske inte kan få känslan av a
Quote from Funbeat user on 25 January 2009, 21:10Tidigare tråd ang. samma sak:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=335966
/Micke
Tidigare tråd ang. samma sak:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=335966
/Micke