Quote from Funbeat user on 21 October 2007, 06:42Tur man håller på i 3-4 timmar, så man kan använda polyester som lager 1.
Tur man håller på i 3-4 timmar, så man kan använda polyester som lager 1.
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 08:32Tränar man med pulsen som hjälp för att styra intensitet i extrem värme/lugftfuktighet måste man också lyssna på kroppen. Ofta är det fullt möjligt att ligga på betydligt högre puls inne än ute. Men trots det ändå utföra samma arbete. Med andra ord sjunke
Tränar man med pulsen som hjälp för att styra intensitet i extrem värme/lugftfuktighet måste man också lyssna på kroppen. Ofta är det fullt möjligt att ligga på betydligt högre puls inne än ute. Men trots det ändå utföra samma arbete. Med andra ord sjunke
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 09:47Hej Mattias.
"Med andra ord sjunker effektiviteten i träningen vid värme (mkt svettning) vid en given puls (% av max)."
Om jag inte tänker helt fel nu så beror detta på, eller rättare sagt, kan det bero på att du får en ökad puls pga den minskade blodmä
Hej Mattias.
"Med andra ord sjunker effektiviteten i träningen vid värme (mkt svettning) vid en given puls (% av max)."
Om jag inte tänker helt fel nu så beror detta på, eller rättare sagt, kan det bero på att du får en ökad puls pga den minskade blodmä
Quote from Fredrik Närenfors on 22 October 2007, 09:51Det beror snarare på att hjärtat måste arbeta lite extra för att kyla kroppen. Dvs några pulsslag går åt för att driva lufkonditioneringsanläggningen.
Det beror snarare på att hjärtat måste arbeta lite extra för att kyla kroppen. Dvs några pulsslag går åt för att driva lufkonditioneringsanläggningen.
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 09:57Hej Per.
Detta är också en av anledningarna till den högre pulsen.
Men du får en mindre blodmängd, som dessutom är mer trögflytande, allt är relativt, vid en vätskeförlust, även detta är relativt. Men låt säga att det är drygt 2-3% av din kroppsvikt, som
Hej Per.
Detta är också en av anledningarna till den högre pulsen.
Men du får en mindre blodmängd, som dessutom är mer trögflytande, allt är relativt, vid en vätskeförlust, även detta är relativt. Men låt säga att det är drygt 2-3% av din kroppsvikt, som
Quote from Fredrik Närenfors on 22 October 2007, 10:03Du lär inte ha svettats bort 2-3% redan efter 5 minuter. Men du kommer att ha en pulshöjning redan efter 5 minuter.
Vänd på steken så blir det lättare att se.
Vid samma effekt så varierar pulsen beroende på temperatur. Desto varmare ju högre puls och des
Du lär inte ha svettats bort 2-3% redan efter 5 minuter. Men du kommer att ha en pulshöjning redan efter 5 minuter.
Vänd på steken så blir det lättare att se.
Vid samma effekt så varierar pulsen beroende på temperatur. Desto varmare ju högre puls och des
Quote from Lena O on 22 October 2007, 10:18Bar inte Chris Boardman en i frysen nedkyld väst just av denna anledning innan hag försökte sig på, och lyckades, att slå tim-rekordet inomhus?
Bar inte Chris Boardman en i frysen nedkyld väst just av denna anledning innan hag försökte sig på, och lyckades, att slå tim-rekordet inomhus?
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 11:42Hej Per
"Du lär inte ha svettats bort 2-3% redan efter 5 minuter"
Kan inte minnas att jag har skrivit detta. Man kan ha vätskeförlusten redan innan också.
P.
Hej Per
Kan inte minnas att jag har skrivit detta. Man kan ha vätskeförlusten redan innan också.
P.
Quote from Fredrik Närenfors on 22 October 2007, 18:14"Hej Per
Kan inte minnas att jag har skrivit detta. Man kan ha vätskeförlusten redan innan också."
Kan inte minnas att du nämnde nåt om en ingående negativ vätskebalans.
Försök att diskutera is
"Hej Per
Kan inte minnas att jag har skrivit detta. Man kan ha vätskeförlusten redan innan också."
Kan inte minnas att du nämnde nåt om en ingående negativ vätskebalans.
Försök att diskutera is
Quote from Funbeat user on 22 October 2007, 20:42Per.
"Kan inte minnas att du nämnde nåt om en ingående negativ vätskebalans."
Nej förvisso inte, men vätskeförlusten det var liksom det, som var poängen med det resonemanget som jag antydde.
"kan det bero på att du får en ökad puls pga den minskade blo
Per.
"Kan inte minnas att du nämnde nåt om en ingående negativ vätskebalans."
Nej förvisso inte, men vätskeförlusten det var liksom det, som var poängen med det resonemanget som jag antydde.
"kan det bero på att du får en ökad puls pga den minskade blo