Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonDistansträning i vinter (cykel)
You need to log in to create posts and topics.

Kristofer, Jag är också nybörjare utan cykelbakrund körde dom 18 milen i Kalmar på 5,42 (fegkörde) & 9 mil på tjörn på 2,29, mitt längsta trainerpass i vintras var 70 min. Jag tror att du utan problem kan fokusera på kortare kvalitetspass på trainern och

Håller med Mattias. För långa trainer-pass på vintern är förödande för det mentala... Risken att man tröttnar eller inte följer sin plan. Jag har fuskat ordentligt de flesta vintrar och ändå cyklat Kalmar under 5h (typ ett pass i månaden sept - feb).

Däremot får man nog se till att hålla ihop kontinuiteten totalt sett - är det för risigt väder att cykla har man ofta fortfarande bra förutsättningar att bedriva massiv grundträning i löparspåret. Eller kanske rent av på skidor om man nu är lagd åt sådana

Längdskidor är bäst!

Jepp, där slog du skägget på ramen Robert!

Kontinuitet är helt avgörande. Det är helt okej för den vanliga motionären att stanna inne när det är 10 minus och snöstorm. Men tänk om det är likadant nästa dag? Då börjar ens ironman-kampanj se lite klen ut.

Körde mina långpass i källaren varje vecka för jag hade absolut noll cykelträning i benen. Hade inte suttit på en cykel på 10 år ungefär, så det kändes som att passen behövdes 🙂

Tycker det var riktigt trevligt att sitta med en bok och lite musik.
Men i

Har idag skaffat mig en fin MTB på rea (H:) Jag som brukar ha sån ångest inför den långa vintern och avlägsna cykelsäsongen ser nu faktiskt fram emot vinterns cykling som blir jobbpendling 30km t o r varvat med kortare pass på trainern för att inte tappa

Jag måste flytta tror jag. Har alldeles för nära till jobbet. Även om det är skönt när jag börjar 3.55 eller så.

Tack för tipsen. Frågan är om jag vågar skippa långpassen på trainern....Får testa mig fram och se vad jag står ut med 🙂

Nu till min nästa fundering...kör ni styrketräning för ben? Känner själv att jag behöver det men tycker det är så segt att träna på

"Känner själv att jag behöver det men tycker det är så segt att träna på gym"....vad vill du? Hur viktigt är det? Varför är det viktigt? Svaren leder dig rätt. Statiskt träning är tråkigt, varierande pass är bra och dessa kommer från lust och öppet sinne.