Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Roligt att cyklingen prioriteras i planeringen:
http://www.dn.se/sthlm/cyklister-far-ny-supervag

2*4,5 meters bredd, det är ju som en landsväg!

Superväg. Känns som en journalist á la Aftonbladet har skrivit det ordet.

Annars är det ju bra att cykling prioriteras

Nja, inte 2x4,5m utan "bara" 4,5 som jag läste det i "Mitt i". Har skrivit lite funderingar om det här: http://mellanklass.blogspot.se/2013/01/supercykelvagen.html

Hur ska två cyklister kunna mötas i kurvan när banan är så smal? En cykel i sig som svänger och lutar behöver minst 2 meter plus vingelutrymme.

Återigen en cykelbana som är mallad för rullator.

4,5 meter kan väl inte vara för lite när två långtradare kan samsas på 6,3 meter väg utan att direkt pruta av på farten. 😉

Kan långtradarna mötas i en skarp 90-graders kurva med en radie på 10 meter? Tror inte det.

Långtradaren är något större än normalcyklisten.

Och så får man ju ändå hoppas på att de tänker så pass långt att en "supercykelväg" inte ska ha några 90-graderssvängar.

Det är just det som oroar mig mest med supercykelvägarna.. Vilken hastighet byggs de för?
Kommer det riktigt bra vägar kommer fler och fler att använda dem och satsa mer och mer på sina cyklar. Om velomobiler blir lika populärt i Sverige som i Holland bö

Minst! Och aldrig aldrig dela utrymme med gående. Vad är det för idiot som fått för sig att blanda gående med fordonsteknik som kör mellan 20 och 50? De synskadades förbundet har reagerat. Men sånt skiner ju bilmaffian i.