Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Fast nu kanske det inte är särskilt vettigt att cykla långt över 30 km/h i tätbebyggt område? Det är ingen tävling utan ett sätt att underlätta pendling.

Även om min bil går i 190 kör jag inte i 190 bland folk.

Låter trevligt iaf, men precis som flera är inne på så är frågan hur planerarna tänker sig cyklister. Får f ö mopeder köra på den nya supervägen? Här i Linköping har vi ett nät av cykelvägar, som på många sätt är bra, men på flera ställen är det t ex kors

Tja, om en bil som väger >1 000 kg kan köra 50-70 km/h på en väg, vari är det då konstigt att ett annat fordon på 10 kg kör i 30? Vem är det då som kör fort? Vem utgör faran?

När jag cyklar anpassar jag hastigheten efter omgivningen. Ibland går det 45 km/h och ibland 5 km/h. På samma sätt anpassar jag hastigheten när jag kör bil. Jag förstår inte riktigt varför det skulle innebära ett problem att anpassa sig.

...och då kommer

Problemet med att anpassa farten är att man vill komma fram så snabbt som möjligt. Det finns inga bilister som skulle tycka det var en bra idé att bara kunna köra 30 eller lägre på vissa delar av en motorväg och det borde man inte behöva göra på en cykelv

Hur många är det som kör runt med lådbilar? Jag tror mig kunna räkna dom jag har mött under 35 år på ena handens fingrar.

Tror inte det finns mer än 20-30 velomobiler i Sverige som används någorlunda regelbundet. Men med stigande bensinpriser och ökat intresse för cykling kan den siffran mycket väl öka, speciellt om infrastrukturen är tillrättalagd för de hastigheter som man

Det är nog till att skjuta över målet om de ska vara mätstock för byggena i Tjabostan.

Nå, nå - det kan väl inte bara vara jag som minns Cykelbilen Fantom till vilken man kunde köpa ritning från Hobbex. Anar vi en potentiell renässans här? (H)

Fast överviktiga medelålders män lär ju inte komma ned i den. Det är dom som är nostalgiska.