Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDrev fram, antal kugg
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ett 39/50 fram. Nu är jag intresserad av att byta upp mig. Jag har ett Shimano RC600 fram och enligt uppgifter ska det finnas upp till 55 tänder.

Finns det några riktlinjer / tumregler vid byte av antal drev? Dvs blir 55 som att trampa en lastbil

Vad ska du ha cykeln till?

Om du ska köra tempo så är det aeroklinga med 55 eller 56 tänder som gäller, annars max 53. Annars är det upp till dig och dina ben... 🙂

Först byter man till Campagnolo sedan kan vi prata utväxlingar. . .

Hm ja landsväg.. linje.

Tempo också visserligen, men det är ett som du nämner - eftersom det tipset isåfall ger utrymme för att köpa en 55a nån gång, speciellt för å montera inför tempon.. :).

Så ok.. varje enstaka kugg upp ger en klart märkbar skillnad

Hej.

För ett stort antal år sedan, när jag var liten och lätt, så körde jag på en 54:a.
Nu mera har jag en 52:a och det räcker gott för mig och min numera något tyngre kropp. En 55:a förstår jag inte riktig vad du ska ha till, jo att cykla med:-) Du mås

Det låter väl sammanfattningsvis som att man ska respektera antalet kugg. Varje steg är märkbart. Sen som P. är inne på styrs det lite av kroppsvikt och benmassa? Själv fungerar jag inte på hög kadens, men jag har aldrig använt kadensmätare så jag kan int

Hej Jonas.

"Btw.. vad har knäna med den 2½ tusenkronors mackapären att göra? Blir de bättre av avundsjuka? (tror Vinos knän lappades ihop av nått annat på TdF)"

Oj, nej och vad dumt det står :-(. Det har naturligt vis inget med det att göra. Jag tycket

Hej P! Det är med glimten i ögat, det jag skriver (H)
Bara ingen fler läsare tar det på fel sätt också, förståss (#)

Du har helt rätt i knäna. Som någorlunda gröngörling tar jag åt mig av alla tankar och råd kring sådana saker, och hoppas undvika att upp

Som en liten parantes.. på tal om knän. Jag har sett några cykelkamrater göra en vridning av knäna när de drar upp och sen trycker på för att pressa ned foten. Jag kan nog inbilla mig själv göra samma sak, särskilt om jag slarvar lite med hållningen för a

varför > 53 på tempo cyklar?

Anledningen är att små drev bak ger dålig verkningsgrad speciellt 11 kugg. Större drev och klingor ger lite bättre verkningsgrad. Det är alltså inte en fråga om att man trampar ur.

Kommer inte ihåg var jag läste detta, kan