Quote from Funbeat user on 21 July 2007, 14:08Hej Jonas.
Ja då är det bara fråga om du kan få prova en cykel med en högre utväxling, än den du har. Sen köper du det som du tycker passa dig. (Även en cykeldator med kadensmätare, den har i alla fall jag nytta av som fd låg kadensare.)
P.
Hej Jonas.
Ja då är det bara fråga om du kan få prova en cykel med en högre utväxling, än den du har. Sen köper du det som du tycker passa dig. (Även en cykeldator med kadensmätare, den har i alla fall jag nytta av som fd låg kadensare.)
P.
Quote from Funbeat user on 21 July 2007, 17:19Björn! Fin kommentar att ha i åtanke.
P.
Det ska nog fixa sig! Nu har jag ju fått lite luft under vingarna i det här samtalsämnet och något att gå på, vilket jag var ute efter.. tackar alla för alla svar 🙂
Björn! Fin kommentar att ha i åtanke.
P.
Det ska nog fixa sig! Nu har jag ju fått lite luft under vingarna i det här samtalsämnet och något att gå på, vilket jag var ute efter.. tackar alla för alla svar 🙂
Quote from Anders Wallerstedt on 25 July 2007, 18:32Som Björn skriver så ger större drev (bak) mindre energiförlust i kedjan. Energiförlusterna består i krökningen av kedjan och är direkt beroende av krökningsradien. Förlusterna är klart större på en 11 kugg, jmf. med en 12 kugg bak.
Notera även att 3 kug
Som Björn skriver så ger större drev (bak) mindre energiförlust i kedjan. Energiförlusterna består i krökningen av kedjan och är direkt beroende av krökningsradien. Förlusterna är klart större på en 11 kugg, jmf. med en 12 kugg bak.
Notera även att 3 kug
Quote from Funbeat user on 25 July 2007, 20:30Guson Citat: Notera även att 3 kugg fram, är ungefär 1 kugg bak, dvs 55/12 är ungefär som 53/11, fast att köra i 55/12, ger mindre energiförlust än 53/11.
Helt fel! Gammal felaktig tanke!
53/11=4.8181 55/12= 4.5833 56/12=4.6666 57/12=4.75
Guson Citat: Notera även att 3 kugg fram, är ungefär 1 kugg bak, dvs 55/12 är ungefär som 53/11, fast att köra i 55/12, ger mindre energiförlust än 53/11.
Helt fel! Gammal felaktig tanke!
53/11=4.8181 55/12= 4.5833 56/12=4.6666 57/12=4.75
Quote from Anders Wallerstedt on 26 July 2007, 10:07Skulle nog ha provad dosan lite innan... Inlägget var dock fokuserat på energiförlust beroende av krökningsradien.
>53/11=4.8181 55/12=4.5833 56/12=4.6666 57/12=4.75 58/12=4.8333
Men iaf. kan man då se med dina siffror, avrundat till en decimal, att 4 ku
Skulle nog ha provad dosan lite innan... Inlägget var dock fokuserat på energiförlust beroende av krökningsradien.
>53/11=4.8181 55/12=4.5833 56/12=4.6666 57/12=4.75 58/12=4.8333
Men iaf. kan man då se med dina siffror, avrundat till en decimal, att 4 ku
Quote from Funbeat user on 26 July 2007, 16:30Javisst och sedan fungerar inte det med "lilla" 39 fram.
Vanlig division från lågstadiet fungerar alltid oavsett framdrev och kassette!
Javisst och sedan fungerar inte det med "lilla" 39 fram.
Vanlig division från lågstadiet fungerar alltid oavsett framdrev och kassette!
Quote from Funbeat user on 1 August 2007, 18:00Nu börjar det likna division banne mig!
Jag har idag inhandlat ett 53 kuggat framdrev. Eftersom det var 130mm bultspann på det och det visade sig att jag hade 110 på min hoj, så blev det inget provande idag.P! Ang knän och kadens. Vad räknar du/nån til
Nu börjar det likna division banne mig!
Jag har idag inhandlat ett 53 kuggat framdrev. Eftersom det var 130mm bultspann på det och det visade sig att jag hade 110 på min hoj, så blev det inget provande idag.
P! Ang knän och kadens. Vad räknar du/nån til
Quote from Funbeat user on 2 August 2007, 11:04Eftersom ingen hunnit gett någon kommentar ännu på detta får jag passa på att tacka er för de diverse uträkningarna. De som bland annat konstaterat att det är rätt tänkt att dreva upp fram, så man kommer högre upp på kassetten bak och därmed minskar energ
Eftersom ingen hunnit gett någon kommentar ännu på detta får jag passa på att tacka er för de diverse uträkningarna. De som bland annat konstaterat att det är rätt tänkt att dreva upp fram, så man kommer högre upp på kassetten bak och därmed minskar energ
Quote from Funbeat user on 2 August 2007, 11:51Tidigare hade Campagnolovevar 144 mm BCD och numera 135 BCD.
Pröva att sätta fast en 34 kugg på en sådan vevarm så upptäcker du varför.
Bultcirkeln är utanför drevetdiametern!
Tidigare hade Campagnolovevar 144 mm BCD och numera 135 BCD.
Pröva att sätta fast en 34 kugg på en sådan vevarm så upptäcker du varför.
Bultcirkeln är utanför drevetdiametern!
Quote from Anders Wallerstedt on 3 August 2007, 11:26"den fantastiska uppförsbacken till himmelen", den vill jag prova:-)
Kadens är ganska individuellt, ändras med åren, åk humör, terräng, längd på vevarmar, och säker en drös saker till. Jag har ingen kadensmätare, eller räknar som du, men ligger ungefär 8
"den fantastiska uppförsbacken till himmelen", den vill jag prova:-)
Kadens är ganska individuellt, ändras med åren, åk humör, terräng, längd på vevarmar, och säker en drös saker till. Jag har ingen kadensmätare, eller räknar som du, men ligger ungefär 8