Quote from Funbeat user on 3 August 2007, 12:12"Så när som vid två situationer. 1 när jag inte har tryck på tramporna och 2 när jag överstiger 40,00km/h (exakt). Eftersom jag tydligen gör det alldeles för ofta får jag svårt att komma upp i högre farter (än ~45km/h) i längre perioder, eftersom kadensen
"Så när som vid två situationer. 1 när jag inte har tryck på tramporna och 2 när jag överstiger 40,00km/h (exakt). Eftersom jag tydligen gör det alldeles för ofta får jag svårt att komma upp i högre farter (än ~45km/h) i längre perioder, eftersom kadensen
Quote from Funbeat user on 4 August 2007, 22:06Hej Jonas.
"Vad räknar du/nån till hög respektive låg kadens? Och med vilka om och men?"
Under 80 = låg, 80-100 = Normal och över 100 = hög. (min uppfattning)
Risken med en allt för låg kadens och då under längre tid är att du kan få problem med knäna.
Hej Jonas.
"Vad räknar du/nån till hög respektive låg kadens? Och med vilka om och men?"
Under 80 = låg, 80-100 = Normal och över 100 = hög. (min uppfattning)
Risken med en allt för låg kadens och då under längre tid är att du kan få problem med knäna.
Quote from Funbeat user on 4 August 2007, 22:16Jag skulle vilja se någon köra ett GP med 50-60 kadens.
Inte ens ett vanligt linjelopp fungerar på så låg kadens.
Jag skulle vilja se någon köra ett GP med 50-60 kadens.
Inte ens ett vanligt linjelopp fungerar på så låg kadens.
Quote from Funbeat user on 4 August 2007, 22:33Hej David.
"Jag skulle vilja se någon köra ett GP med 50-60 kadens."
Nej det är nog inte många som kör på den kadensen, för att säga ingen. Och som det står i artikeln " Nej proffsen struntar helt enkelt i vetenskapen och håller sig till kadens som fung
Hej David.
"Jag skulle vilja se någon köra ett GP med 50-60 kadens."
Nej det är nog inte många som kör på den kadensen, för att säga ingen. Och som det står i artikeln " Nej proffsen struntar helt enkelt i vetenskapen och håller sig till kadens som fung
Quote from Funbeat user on 4 August 2007, 22:44Alla cyklister försöker spara energi och om då inte 50-60 kadens fungerar i praktiken varför då tro på någon ofullständig teori?
Empirisk vetenskap är trotts allt det som till syvende och sist är reell.
Alla cyklister försöker spara energi och om då inte 50-60 kadens fungerar i praktiken varför då tro på någon ofullständig teori?
Empirisk vetenskap är trotts allt det som till syvende och sist är reell.
Quote from Funbeat user on 4 August 2007, 23:15Hej David.
Nej, det är som du skriver och jag har inte tagit del av "studien" bara läst i cykla nr 2. Och där förtydligar dom även att cykling inte är en fråga om att i labb miljö under en timme prestera max. Utan att det är frågan om att under lång tid
Hej David.
Nej, det är som du skriver och jag har inte tagit del av "studien" bara läst i cykla nr 2. Och där förtydligar dom även att cykling inte är en fråga om att i labb miljö under en timme prestera max. Utan att det är frågan om att under lång tid
Quote from Fredrik Närenfors on 4 August 2007, 23:39Det är inte ens så enkelt. Min rätta kadens är 83. Där kan jag prestera mest effekt till minsta energiåtgång. Noggrant uträknat med puls och Watt mätare. alltså strävar jag efter 83 i kadens på tempolopp.
Men på ett linjelopp så snittar jag över 100 så lä
Det är inte ens så enkelt. Min rätta kadens är 83. Där kan jag prestera mest effekt till minsta energiåtgång. Noggrant uträknat med puls och Watt mätare. alltså strävar jag efter 83 i kadens på tempolopp.
Men på ett linjelopp så snittar jag över 100 så lä
Quote from Elisabeth Mosleth on 5 August 2007, 21:32Per, är det så att du kör så långa tempolopp att du måste bry dig om energiåtgången? Eller är det så att du har ett absolut max i din uteffekt vid 83rpm? Om man kör tempolopp kortare än 5 mil bryr man väl sig inte om hur många kcal man förbrukar. eller?
Per, är det så att du kör så långa tempolopp att du måste bry dig om energiåtgången? Eller är det så att du har ett absolut max i din uteffekt vid 83rpm? Om man kör tempolopp kortare än 5 mil bryr man väl sig inte om hur många kcal man förbrukar. eller?
Quote from Funbeat user on 6 August 2007, 00:02Per Eklund! Det ligger något i det, men pulsen tvingas upp på motsvarande sätt vare sig det är "högsta växeln" och 40km/h eller en lägre växel och hastighet som ger mig samma kadens och sen överstiger den. Tänkvärt dock att höra andras verkliga siffror.
Per Eklund! Det ligger något i det, men pulsen tvingas upp på motsvarande sätt vare sig det är "högsta växeln" och 40km/h eller en lägre växel och hastighet som ger mig samma kadens och sen överstiger den. Tänkvärt dock att höra andras verkliga siffror.
Quote from Funbeat user on 6 August 2007, 14:56Hej Jonas.
Det är värt ett försök. Och för att förtydliga detta är min uppfattning om kadens och det finns säkerligen en hel drös med folk som inte delar den.
Som jag ser det finns det två huvudalternativ. Jag kallar dom för den Hårda/vetenskapliga och
Hej Jonas.
Det är värt ett försök. Och för att förtydliga detta är min uppfattning om kadens och det finns säkerligen en hel drös med folk som inte delar den.
Som jag ser det finns det två huvudalternativ. Jag kallar dom för den Hårda/vetenskapliga och