Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDricka vatten under 1 mila-lopp
You need to log in to create posts and topics.

Ska springa Växjöloppet nästa helg och distansen 1 mil. Det är två vattenstationer under loppet och jag vet inte vad som är bäst kroppsligt sätt. Vad är era erfarenheter och kunskaper?
Ska man dricka en hel mugg, eller bara en mun vatten? Ska man stanna u

Känner sällan att det är nödvändigt att dricka under en 1mils-runda, och inte heller under det enda 1-mils-lopp jag gjort. Jag skulle tro att det räcker bra att du dricker innan loppet, och sen ser till att få i dig dricka efteråt. Om det ser ut att bli

Jag brukar ta en klunk, mest för att få någon slags kick. Det tar ju ett tag att få till nån bra teknik när det gäller sånt där, men med lite övning kan man dricka utan att varken stanna eller sätta i halsen.

Det är kategoriskt, under alla förutsättningar, totalt bortkastad tid att dricka vatten under ett 10 km lopp. "Men om det är 40 grader varmt då?" Det är kategoriskt, under alla förutsättningar, totalt bortkastad tid att dricka vatten under ett 10 km lop

Ingen idé att dricka, finns ingen anledning under ett så kort lopp.

Var går gränsen? 60 minuter?

Det beror ju iofs på hur fort man springer.

Om du tar över säg 80 minuter på dig, så kanske det börjar bli intressant med att dricka (och stanna och vila).

Det beror en hel del på värmen också, är det väldigt varmt kan det vara skönt att dricka något även om man springer fortare än på 80 minuter. Men man behöver ju inte stanna så mycket för det.

Greppa - stick - drick 🙂

Okej, det verkar som att någon klunk vatten inte påverkar prestationen nämnvärt (om det inte är supervarmt då förstås). Är ju en vanlig motionär så jag hamnar nog strax under 1 h. Är det vanligt väder så tror jag jag fortsätter med att skölja runt svalt