Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningeffektivitet
You need to log in to create posts and topics.

Jag kom just på en ny frågeställning.

Jag köper argumentet att man gör av med _istortsätt_ lika mycket energi på en given sträcka oavsett tempo. Jag tycker det känns logiskt.

Men jag funderade på den där rekommendationen att man ska ta 12´000 steg om da

Din egen rubrik besvarar frågan. Det är en fråga om effektivitet eller verkningsgrad. Om du springer fortare än du är byggd för minskar effektiveten och du "eldar för kråkorna"

I stort har du rätt, ja. Men det finns ytterligheter där motsatsen kan gälla.

http://www.runnersworld.com/article/0,7120,s6-242-304-311-8402-0,00.html

tja det beror väl på hur långa steg man tar när man går respektive springer. Tar du likalånga steg och rör benen i samma hastighet (dvs går snabbt/springer långsamt) så tycker jag att du ändå borde göra av med lite mer energi när du springer eftersom krop

men rekommendationen 12000 steg om dagen är väl exklusive annan träning?

är jag korkad som tycker att det är givet att man gör av med mer energi om man springer 12000 steg kontra går lika många?
Min tanke är ju då att du aktiverar fler muskler eller belastar de muskler mer när du springer än när du går, plus att pulsen ökar, h

Du sa ju själv att det var naturligt för dig att man gjorde av med lika mycket energi oavsett hastighet på en given sträcka. Går du X steg kommer du troligen inte lika långt som om du springer X steg. VSB. QED.

ja! givetvis kommer man längre om man springer! eller... hum... Inte givetvis kanske, men det var nog den pusselbiten som fattades i mitt förvirrade tankepussel.

De rekommenderade 10 eller 12 000 stegen innefattar ju alla steg man tar under en dag, även de där till garaget, mellan spisen och tv-soffan, till tvättstugan osv. För att komma upp i minst 10-12 000 steg räcker inte ett "vanligt" liv med arbete på kontor

1. Energiförbrukningen är inte exakt lika för samma sträcka (sträcka mäts i meter inte i steg), även hastigheten spelar en viss roll. Se tillexempel http://www.physfarm.com/govss.pdf för en skattning av effekten vid löpning. Som säkert är bekant är enrig