Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningeffektivitet
You need to log in to create posts and topics.

Du vet alltså inte varför (jag gissar att du inte ens förstått problemet).

Du menar varför man förlorar mer i motvinden än man vinner i medvinden? Eller förlorar mer i uppförsbacken än man vinner i nedförsbacken?

Det var nog ett gammalt problem redan från högstadiet.

Men jag ser fortfarande inte varför man behöver ta hänsyn ti

Jag inbillar mig att effektiviteten i vår ämnesomsättning vid olika intensiteter har större betydelse än t.ex. luftmotståndet.

Att t.ex. anareob nedbrytning innehåller fler kemiska omvandlingssteg både vid själva aktiviteten samt efteråt då kroppen ska å

Ursäkta att den här länken går till ett dokument på engelska men där står allt man behöver veta om luftmotstånd och löpning:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1331759/

En detalj i sammanhanget är att när man springer på rundbana så har man oft

FUSK med andra ord.

Fusk på samma sätt som att cykla i klunga. Eller inte, beroende på regelverket.

Från referensen ovan:

6. The energy cost of overcoming air resistance in track running may be 7·5% of the total energy cost at middle distance speed and 13% at sprint speed. Running 1 m behind another runner virtually eliminated air resistance and reduce

Vindmotstånd är ett specialfall av luftmotstånd. Allt är relativt, som sagt.

Lars, du noterar kanske att den engelska texten lyder "air resistance" och inte "wind resistance".

Tycker du att 7,5% är obetydligt? Eller reduktionen med 6,5% genom att springa i draget?

Sven, jag förstår inte vad du är ute efter. Jag menar att vind eller lutfmotstånd inte är det viktiga när man ökar farten. Det är något annat i huvudsak som gör att du inte kan springa fort.

Testa på löpband om du inte tror mig. Själv kan jag inte spring