Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEfter cyklingen
You need to log in to create posts and topics.

Efter långpass så väntar jag 30 min med någon föda pga efterförbränningen.
Annars så är det olika, ibland bara mat, ibland en banan, ibland en äggmacka. Efter riktigt hårda pass (gym eller intervaller) så mixar jag ofta proteinpulver+råa ägg+mjölk+linfrön

Det finns nån undersökning som påstår att kroppen slår över till uppbyggande verksamhet om man intar kolisar (?) inom xx minuter efter avslutat pass, och utan näringstillförsel ligger kroppen kvar i nedbrytande processer längre tid.

Det står t.ex. på Ga

Björn, FYI: Jag älskar mitt proteinpulver med mjöl (ed. ska ju stå mjölk) och råa ägg (blir som sockerkakssmeten jag tjatade till mig från Mor när ho´ bakade när jag var yngre) Dock har det framkommit att råa ägg är kontraproduktiv vad avser proteinupptag

Är man fokuserad på distans är det ju inte muskeltillväxt man är ute efter, utan att träna hjärta + stimulera mitokodrier, kapillärtillväxt o en massa annat. Då är det väl inte nån viktig grej att äta protein direkt efter passet?

Att erbjuda kroppen återhämtning är väl inte samma sak som att främja muskeltillväxt?

Eller om det kan stoppa nedbrytning om kroppen inte tror att den är i svält.

Muskler bryts ner vid träning så proteiner behövs oavsett, även om mängden antagligen är betydligt mindre än för muskelidrotter.

... fast med hänsyn till energiutgiften så är proteinnedbrytningen större för uthållighetspass än styrkepass.

Har alltid några gainomax hemma. Men normalt blir det någon annan föda.

Gainomax efter spinning (eller mjölk och macka om jag är hemma på träner)
Vanlig husmanskost om jag kommer åt det snabbt

Vitargo Gainers Gold om jag cyklar flera dagar i rad med högt tröskel.
Smälla in en färdig Vitargo direkt och sedan husmans någon tim