Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEfter cyklingen
You need to log in to create posts and topics.

Det viktigaste för återhämtningen är att man fyller på det intramuskulära sockret. Det är betydligt mindre än 500 g, men tas bara upp effektivt under en kort period om man vill fylla på kolhydrater direkt efter passet. Det är den viktigaste biten av återh

Muskelglykogenet står för resten.

Siffran 500 g är från biologisk litteratur och man lyckas naturligtvis aldrig tömma detta helt. Det vore inte bra för t.ex. hjärnan.

Min poäng är att det rör sig om så pass mycket energi efter ett flera timmar långt pass att man inte kan kompensera för d

Att fylla på glykogendepåerna i levern kan ju inte vara jättebråttom. Sen vet jag inte i vilken ordning som kroppen fyller på olika depåer, men det känns ju rimligt att mer bakomliggande depåer fylls på sist.

Ska man inte köra ett nytt pass samma dag, är väl inte snabb total återhämtning särskilt viktigt?

Håller med er helt. Det är dessutom rent tekniskt väldigt svårt att få i sig & tillgodogöra sig 3-500 g socker, eller 1 kg Marabou mjölkchoklad, eller kilovis med torkad frukt eller 10 mackor med majonnäs på en gång. Man får troligtvis magknip om man skul

Före ett längre pass där jag vet att jag kommer att bränna mycket kalorier börjar jag redan vid frukost och trycka i mig lite extra näring, t ex en macka extra plus ett ett ägg till frukost, lunchen blir det kanske extra backning och en extra macka och så