Quote from Guest on 9 July 2009, 08:56På vänster sida av bakhjulet har ekrarna mindre spänning än på höger sida där kasetten sitter. Skall det vara så eller behöver det åtgärdas?
På vänster sida av bakhjulet har ekrarna mindre spänning än på höger sida där kasetten sitter. Skall det vara så eller behöver det åtgärdas?
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 09:06Det blir så med samma sorts ekrar.
Det blir så med samma sorts ekrar.
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 09:32David, kan du förklara lite närmare 🙂
David, kan du förklara lite närmare 🙂
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 09:45Min gissning: Anspänningen är större på den sida som kassetten sitter. Har för mig att vissa hjul har olika antal ekrar på höger o vänster sida för att kompensera för detta. Blir kul att se om jag har rätt eller fel.
Min gissning: Anspänningen är större på den sida som kassetten sitter. Har för mig att vissa hjul har olika antal ekrar på höger o vänster sida för att kompensera för detta. Blir kul att se om jag har rätt eller fel.
Quote from Tobias Nilsson on 9 July 2009, 11:15Det stämmer. Ekerspänningen på kassettsidan är inte som på andra sidan. Tittar man på hjulet längs med fälgen ser man att ekrarna har olika "vinkel" och ofta olika antal så detta sammantaget ger att ekerspänningen skiljer för att fälgen skall centreras öv
Det stämmer. Ekerspänningen på kassettsidan är inte som på andra sidan. Tittar man på hjulet längs med fälgen ser man att ekrarna har olika "vinkel" och ofta olika antal så detta sammantaget ger att ekerspänningen skiljer för att fälgen skall centreras öv
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 11:59Så man behöver inte oroa sig över det alltså 😉
Så man behöver inte oroa sig över det alltså 😉
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 13:55läs & lär 🙂 http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
läs & lär 🙂 http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 14:06Helt rätt så är det olika spänning på ekrarna beroende på vinkeln de har.
Siten ovan som leif tipsar om har en mycket detaljerad anvisning på hur man skall göra.
Efter att ha lämnat in bakhjulet på MTBn för riktning 2 ggr och i bägge fallen bara haft ett
Helt rätt så är det olika spänning på ekrarna beroende på vinkeln de har.
Siten ovan som leif tipsar om har en mycket detaljerad anvisning på hur man skall göra.
Efter att ha lämnat in bakhjulet på MTBn för riktning 2 ggr och i bägge fallen bara haft ett
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 14:06Jag lämnar hjulen och en Whisky till ett proffs så blir de bra byggda.
Jag lämnar hjulen och en Whisky till ett proffs så blir de bra byggda.
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 14:11Lämnar man whiskey före eller efter?
Före = krokigt hjul????Ursäkta - ska förstås vara whisky - annars blir det amerikanskt och vi talar väl inte om fläckborttagning?
Lämnar man whiskey före eller efter?
Före = krokigt hjul????
Ursäkta - ska förstås vara whisky - annars blir det amerikanskt och vi talar väl inte om fläckborttagning?