Quote from Berit Bengtson on 9 July 2009, 21:57Johan:
Jag formulerade åtminstone mitt förra svar till dig klumpigt.
Ola har, precis som du skrev, kommit med den riktiga förklaringenMen det är inte det som är det intressanta i den här tråden.
Det är Davids påstående om ekerdimensioner som är det rik
Johan:
Jag formulerade åtminstone mitt förra svar till dig klumpigt.
Ola har, precis som du skrev, kommit med den riktiga förklaringen
Men det är inte det som är det intressanta i den här tråden.
Det är Davids påstående om ekerdimensioner som är det rik
Quote from Funbeat user on 9 July 2009, 22:03Pröva att läsa mitt påstående igen med tanke på att det är ett kassettenav.
>Det blir så med samma sorts ekrar.Sedan kan du tolka det som du vill och du gör du troligtvis
Pröva att läsa mitt påstående igen med tanke på att det är ett kassettenav.
>Det blir så med samma sorts ekrar.
Sedan kan du tolka det som du vill och du gör du troligtvis
Quote from Berit Bengtson on 9 July 2009, 23:00David:
Jag har skrivit det flera ggr i den här tråden redan.
Sluta försöka blanda bort korten.
Vad spelar det för roll att det är ett kassettnav i bakhjulet.
Eller vill du påstå att det inte skulle bli ngn ekerspänningsskillnad mellan hö/vä i ett bakhjul
David:
Jag har skrivit det flera ggr i den här tråden redan.
Sluta försöka blanda bort korten.
Vad spelar det för roll att det är ett kassettnav i bakhjulet.
Eller vill du påstå att det inte skulle bli ngn ekerspänningsskillnad mellan hö/vä i ett bakhjul
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 06:54Ett 120 mm nav har inte speciellt stor skillnad mellan h o v sida.
Ett 120 mm nav har inte speciellt stor skillnad mellan h o v sida.
Quote from Peter Eriksson on 10 July 2009, 07:31Är det inte så att man har grövre ekrar på drivsidan för att det skall bli samma spänning N/mm2 i ekrarna. Mer kraft på kassettsidan men samma spänning (N/mm2) i ekrarna... ?
Men det va inte detta ni diskuterade eller ?
Är det inte så att man har grövre ekrar på drivsidan för att det skall bli samma spänning N/mm2 i ekrarna. Mer kraft på kassettsidan men samma spänning (N/mm2) i ekrarna... ?
Men det va inte detta ni diskuterade eller ?
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 08:46Oj vilken spänning det är i tråden mellan två sidor
Oj vilken spänning det är i tråden mellan två sidor
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 08:52Spännande....Vem vinner?
Spännande....Vem vinner?
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 09:42Här är en ganska så intressant artikel i ämnet. Där redogörs bl.a. för olika ekerspänning mellan höger och vänster sida bak vid samma ekertjocklek, och vitsen med att använda grövre ekrar på höger sida.
http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm
Här är en ganska så intressant artikel i ämnet. Där redogörs bl.a. för olika ekerspänning mellan höger och vänster sida bak vid samma ekertjocklek, och vitsen med att använda grövre ekrar på höger sida.
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 09:55Att ekerspänningen blir högre på kassettsidan är väl självklart? Det går att illustrera med lite enkel geometri. Om man så vill kan man som Lars säger blanda in N/mm2 så att man med lite god vilja kan ge David P en liten gnutta rätt, om man har tjockare
Att ekerspänningen blir högre på kassettsidan är väl självklart? Det går att illustrera med lite enkel geometri. Om man så vill kan man som Lars säger blanda in N/mm2 så att man med lite god vilja kan ge David P en liten gnutta rätt, om man har tjockare
Quote from Berit Bengtson on 10 July 2009, 11:41Mikael Forsström skrev:
> Här är en ganska så intressant artikel i ämnet.Det är en gammal goding som förklarar ganska bra.
Men tyvärr gör han ett vanligt fel när han blandar ihop styrka med styvhetDavid Israelsson skrev:
> Om man så vill kan man som
Mikael Forsström skrev:
> Här är en ganska så intressant artikel i ämnet.
Det är en gammal goding som förklarar ganska bra.
Men tyvärr gör han ett vanligt fel när han blandar ihop styrka med styvhet
David Israelsson skrev:
> Om man så vill kan man som