Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEkerspänning...
You need to log in to create posts and topics.

Johan:
Jag formulerade åtminstone mitt förra svar till dig klumpigt.
Ola har, precis som du skrev, kommit med den riktiga förklaringen

Men det är inte det som är det intressanta i den här tråden.

Det är Davids påstående om ekerdimensioner som är det rik

Pröva att läsa mitt påstående igen med tanke på att det är ett kassettenav.
>Det blir så med samma sorts ekrar.

Sedan kan du tolka det som du vill och du gör du troligtvis

David:
Jag har skrivit det flera ggr i den här tråden redan.
Sluta försöka blanda bort korten.
Vad spelar det för roll att det är ett kassettnav i bakhjulet.
Eller vill du påstå att det inte skulle bli ngn ekerspänningsskillnad mellan hö/vä i ett bakhjul

Ett 120 mm nav har inte speciellt stor skillnad mellan h o v sida.

Är det inte så att man har grövre ekrar på drivsidan för att det skall bli samma spänning N/mm2 i ekrarna. Mer kraft på kassettsidan men samma spänning (N/mm2) i ekrarna... ?
Men det va inte detta ni diskuterade eller ?

Oj vilken spänning det är i tråden mellan två sidor

Spännande....Vem vinner?

Här är en ganska så intressant artikel i ämnet. Där redogörs bl.a. för olika ekerspänning mellan höger och vänster sida bak vid samma ekertjocklek, och vitsen med att använda grövre ekrar på höger sida.

http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm

Att ekerspänningen blir högre på kassettsidan är väl självklart? Det går att illustrera med lite enkel geometri. Om man så vill kan man som Lars säger blanda in N/mm2 så att man med lite god vilja kan ge David P en liten gnutta rätt, om man har tjockare

Mikael Forsström skrev:
> Här är en ganska så intressant artikel i ämnet.

Det är en gammal goding som förklarar ganska bra.
Men tyvärr gör han ett vanligt fel när han blandar ihop styrka med styvhet

David Israelsson skrev:
> Om man så vill kan man som