Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEn fråga om intervallträning
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Jag har tidigare tränat intervallträning i samband med fotbollsträning osv, men aldrig själv. Sedan flera år tillbaka ligger fotbollen på hyllan och jag tränar mest på egen hand eller tillsammans med kompisar. Med Tjejklassikern 2008 som mål och Tjej

Att kombinera det med distanslöpning måste ju gå bra i alla fall. T ex att börja med 3-4 km distanslöpning som uppvärmning, sen intervallträningen, och sen avsluta med 3-4 km distanslöpning.

Jonas,
Det är bra alltså att springa efter intervallerna? Jag brukar vara helt slut då
men undrar om det alltså är bra för löpningen att springa efteråt. Är det
det som kallas nedjogg? På vilket sätt är det bra? Undrar därför att ska jag
springa interva

Nedjoggen fraktar bort slaggprodukter, mjölksyrastinna muskler får syre och mjölksyran transporteras bort etc. Massören jag var hos (landslagsmassör för brottarlandslaget) rekommenderade 30-40 minuters promenad efter en mara av just den anledningen. Det

Ida: Koncentrera dig i första hand på din intervallträning. Finns det ork till annat så kör lite styrkeövningar, eller avstå om krafterna inte räcker till. Nedjoggning är bra liksom stretch men intervallerna måste komma i första hand.

Lady Godiva: Har du

Jodå, först njöt jag av att ha klarat det, drack mitt kaffe och åt min bulle och sen gick jag till hotellet (vilket tog nästan exakt 40 minuter).

Det ena utesluter inte det andra.

Lady G!
Grattis till prestationen och ursäkta påhoppet är du snäll. Jag har väl också så småningom vandrat mycket långsamt genom stan, men det har varit en befrielse att inte behöva följa alla vanliga förmaningar om nedjoggning och stretch t.ex. utan bara

Det är lugnt 🙂

För mig spelar det roll, av olika skäl, men jag kan förstå att inte alla tycker några veckor hit eller dit spelar någon större roll.

Däremot ska man så vitt jag vet absolut inte stretcha efter en mara, då är musklerna så påfrestade att

Okej Lady. Jag ska testa lite lätt nedjogg eft nästa intervallpass. Låter vettigt de du säger. Min målsättning är att springa intervaller en gång varannan vecka och få in någon typ av tempo pass i veckan däremellan. Det är målsättningen iaf.

Håller med Lady Godiva om att nervarvningen är viktig. Men jag vill varva ner ganska direkt efteråt. Jag har ingen erfarenhet av marathon ännu, så jag vet ju inte hur jag kommer känna mig efter en sån. Men jag sprang halv marathon i höstas. Då brände jag