Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 16:10Mikael B: Varifrån har du fått att jogging betyder att man sätter i hälen först?
Mikael B: Varifrån har du fått att jogging betyder att man sätter i hälen först?
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 16:43Det kanske finns flera teorier. Men en är den att joggingboomen kom igång under 70-talet när de dämpade skorna utvecklades just för att underlätta för "gemene man" att jogga. Dvs man skapade skor för att kunna överföra gångens mönster till en högre fart,
Det kanske finns flera teorier. Men en är den att joggingboomen kom igång under 70-talet när de dämpade skorna utvecklades just för att underlätta för "gemene man" att jogga. Dvs man skapade skor för att kunna överföra gångens mönster till en högre fart,
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 17:01Jo, löparskorna utvecklades i enlighet med det rullande steget med hälisättning först som ansågs vara rätt på den tiden, men jogging betyder fortfarande bara att man är ute och springer. Finns ju t ex löpare inom maratoneliten som landar på hälen först, m
Jo, löparskorna utvecklades i enlighet med det rullande steget med hälisättning först som ansågs vara rätt på den tiden, men jogging betyder fortfarande bara att man är ute och springer. Finns ju t ex löpare inom maratoneliten som landar på hälen först, m
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 17:52Det beror ju just på HUR man definierar jogging och löpning. Fart, steg, inställning, motion/elit...
Vi verkar ju inte vara överens precis. 😉
Det beror ju just på HUR man definierar jogging och löpning. Fart, steg, inställning, motion/elit...
Vi verkar ju inte vara överens precis. 😉
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 21:36Det är enkelt, det finns ingen allmän överenskommelse om vad skillnaden är mellan att springa och att jogga.
Möjligtvis skulle man kunna säga att "jogging" är ett engelskt ord medan "löpning" är ett svenskt. Men kanske "jogging" är väl så vanligt att det
Det är enkelt, det finns ingen allmän överenskommelse om vad skillnaden är mellan att springa och att jogga.
Möjligtvis skulle man kunna säga att "jogging" är ett engelskt ord medan "löpning" är ett svenskt. Men kanske "jogging" är väl så vanligt att det
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 22:05Som jag förklarade tidigare i den här tråden så är "jogging" och "att jogga" engelska låneord etablerade i svenska språket sedan slutet av 60-talet. Finns sedan dess i Svenska Akademiens ordlista. Läs mitt inlägg (det långa) på första sidan i den här tråd
Som jag förklarade tidigare i den här tråden så är "jogging" och "att jogga" engelska låneord etablerade i svenska språket sedan slutet av 60-talet. Finns sedan dess i Svenska Akademiens ordlista. Läs mitt inlägg (det långa) på första sidan i den här tråd
Quote from Funbeat user on 6 October 2010, 23:44@christer: Jag skrev faktiskt "svävmoment, man har dessutom aldrig mer än en fot i marken" dvs man kan ha mindre men inte två. 🙂
@christer: Jag skrev faktiskt "svävmoment, man har dessutom aldrig mer än en fot i marken" dvs man kan ha mindre men inte två. 🙂
Quote from Elias Engqvist on 7 October 2010, 08:08Ja, har du inte editerat inlägget så läste jag visst fel!
Ja, har du inte editerat inlägget så läste jag visst fel!
Quote from Funbeat user on 25 October 2010, 13:52Jag har alltid tänkt att om man behöver bromsa eller "rulla" för att stanna, så är det löpning; stannar man så snart som man slutar att anstränga sig, så är det joggning. Det ligger väl ganska nära "driv i steget"-definitionen iofs.
Annars tycker jag att
Jag har alltid tänkt att om man behöver bromsa eller "rulla" för att stanna, så är det löpning; stannar man så snart som man slutar att anstränga sig, så är det joggning. Det ligger väl ganska nära "driv i steget"-definitionen iofs.
Annars tycker jag att