Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningen frågor om löpning.
You need to log in to create posts and topics.

Joggingspåret!

Tyvärr går det inte att definiera gång som att man har båda fötterna i marken. Vid snabb gång har man en svävfas. De som tävlar i gång har det, men det är tillåtet så länge som det inte går att se med blotta ögat. Fast med slow motion kamera går det.

Men

Fast det där är praktiskt...eftersom man inte kan se det räknas det inte...men teoretiskt HAR man 2 fötter i marken då och då om man går!

Lars, den gång som det tävlas i kan ju knappast kallas naturlig, eller hur? Känns inte som om man kan dra några direkta slutsatser av det.

Fast gång betyder fortfarande att man alltid har en fot i marken. Att man sedan gör avkall på detta vid friidrottstävlingar hör egentligen inte till saken.

Nä, nu kan jag inte hålla på det längre: http://www.youtube.com/watch?v=9ZlBUglE6Hc

Jag säger bara 2-1-2-1-2-1... 🙂

OK. Jogging=gång med svävfas. Den detaljen la jag ingen vikt vid. Men det är klart att den är signifikant. 🙂 Det var därför (tidigare nämnda) Bowerman tyckte att vi behövde dämpade skor, så att folk som aldrig löpt kunde syssla med "pedestrial motion i

Apropå Bowerman så är det jag hört att han började försöket med sina elitlöpare för att öka deras steglängd eftersom ökad steglängd och bibehållen frekvens ger högre hastighet. Dämpningen och den uppbyggda hälen kom till som ett svar på skadorna som uppst

@Mikael F: Du hann före mig... 😀