Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningen frågor om löpning.
You need to log in to create posts and topics.

Varför skulle det vara så att det för just löpning heter olika beroende på hastighet/tävlingsfrekvens/steg (välj själv alternativ). Vad heter då en cyklist som cyklar sakta eller inte tävlar i cykel?

Mikael: Men skillnaden på steg mellan en häst som man joggar (jo, det heter samma där) och de som går på Solvalla är ju mekaniskt inte sååå stor? Iaf inte som skillnaden mellan trav och skritt.

Människan har två gångarter, gång och löpning. Att vi är tvåbenta gör att vi inte kan ha fler. Visst, vinklarna ändras en hel del beroende på hastighet men gångarten i grunden är, eller ska vara, densamma från "jogging" till sprint. det är alltså inte all

Fast hastighetsspannet mellan en häst i samlad kort galopp ovh en galoppör i full sula är väldigt stort. Större än människans spann tror jag.

OK. Min okunskap om hästars gångarter kanske skiner igenom. Men.

"Gång" och "jogg" har samma rörelsemönster. Man sträcker fram det främre benet medan man har tyngden på det bakre, sätter i hälen, rullar över foten och skiftar över tyngden samtidigt som k

Mikael: Dina kunskaper i hur människor rör sig när de joggar är också besvärande dålig faktiskt. Hela skillnaden mellan gång och jogg är ju att det finns ett svävmoment i det ena fallet och inte i det andra.

(för att inte tala om hur många det är som fak

@KS: Hastighetsspannet mellan hur snabbt undertecknad sprintar jmf mot en sprinter kan mkt väl vara större än mellan en kort- & långgalopperande kuse.

Jag gör inte hälisättning när jag joggar, ens riktigt sakta. Det fungerar inte bra för mig. Jag är not en utpräglad mittfotare i riktigt låg fart och blir mer framfotare när det ökar.

Som Jessie säger är gång och löpning rent tekniskt skilda åt av ett sv

Mikael: Som de andra har sagt innan mig så nej, har du båda fötterna i marken är det gång du ägnar dig åt, inget annat. Att man sedan kan vilja skilja mellan snabb och långsam löpning är en annan sak, det är som sagt bara vinklarna i höften mer eller mind

Täpp-Anders: Bara liten detalj men: Antingen har man två fötter i marken ibland och då är det gång eller också har man 0 fötter i marken ibland (svävning(!)) och då är det löpning. Nåt mellanting finns inte. Dvs har man bara en fot i marken hela tiden så