Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningEn liten simutmaning
You need to log in to create posts and topics.

Det är kanske meningslöst om livet går ut på att simma så fort som möjligt men det är ju inte fallet för alla människor!

I denna övning lär man sig att behålla samma armtagslängd trots ökat tempo.

Man har under lång tid studerat USA-simmare under kvaltävlingar till OS. Det som tydligt syns är att alla ökar tempot på slutet av ett lopp och att det är de som ökar tempot och

Nu får du nog förklara dig. Det tempo en simmare håller under ett lopp är högst individuellt och varför skulle vi då rekommendera en temposänkning i detta fall?

@Johnny W

Du skriver "Man har under lång tid studerat USA-simmare under kvaltävlingar till OS. Det som tydligt syns är att alla ökar tempot på slutet av ett lopp och att det är de som ökar tempot och kan behålla armtagslängden som blir vinnare."

Har du

@Johan B

En verklig titt på vad Johnny skriver, är att jämföra Sun Yang (1a) och Cochrane (2a) i detta lopp. Sun Yangs långsamma frekvens (ca 27atg/50m, och snabbast) och exemplarisk, medans Cochrane simmar med HÖGRE frekvens men ändå långsammare. En frö

Håller med om att Sun Yangs teknik är bländande en fröjd att se. Men tror ni att han Hr samma frekvens näve han simmar långsamt?

"förvalt antal armtag" ??

Hur många är rätt?

Om jag säger 28st/25m är det rätt? Jag vet jag klara det. https://vimeo.com/79992933
Men orka jag till 85% är jag ner mot 18st/25m. https://vimeo.com/80014384 Sedan om jag skulle maxa är det säkert 22st/25m

"aldrig tumma på perfekt teknik"
Det låter föga förenligt med att köra serier över mjölksyratröskeln.

Hur rekommenderar TS att styrka och uthållighet skall tränas enligt TI?

Johnny W: Vad jag menar är att Lotte Friis garanterat KAN simma sina längder på neråt 35 tag och ändå ha schysst fart. När det gäller tävlingsfart så väljer simmarna den frekvens som ger bästa fart, taglängden anpassas sedan efter den frekvensen. Att håll

Ahhh, härligt med detta intresse! 🙂
Jag gör ett försök att svara. Risken är att det blir ett långt inlägg, men jag ska försöka hålla mig så kort som möjligt.

@Johan Bergman
Jag har tidigare letat efter den referensen utan framgång. Jag ska göra ett nyt