Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEn mil under 50
You need to log in to create posts and topics.

Nedkylningen bromsar inflammatoriska processer. Vilket iofs gör att träningen får lite mindre muskeluppbyggande effekt, men för en distanslöpare är det ju inte nån större nackdel.

Det beror på vilken sorts träning som genomförs om det blir behov av isbad.

Det är musklernas mikroskopiska blödning man vill stoppa genom isbad. Men dessa börjar bara blöda vid större ansträngning, dvs lite mer än normalansträngning.

Annars skulle jag behöva stoppa händerna i kallvatten när jag skrivit detta, eller för att gå p

Man har via experiment verifierat att nedkylning påverkar halter av enzym som kreatinkinas – ett känt tecken på muskelskada - och olika hormoner. Sammantaget verkar den akuta inflammationsfasen som råder efter träningen kortas ner, och muskeln återgår sna

Alla har olika förslag, precis som det ska vara.

Mitt tips blir att köra pass om 5 km, och att successivt bli snäppet snabbare varje gång (om än bara lite). När du klarar 5 under 25 minuter har du en bra grund att stå på, och kan börja testa antingen 10

Två tips:
1) Sluta med ölen. 😉
2) INGET slår rejäl grundträning, dvs en hel del d i s t a n s. (Sorgligt vad folk har missat detta numera. Men ingen har väl tid att vänta längre?) Träna distans i ett lagomt tempo. Ej för hård fart. Se till att hålla en

Distans är volym, men innan det måste man ha en grund.
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=964746

Från just den artikeln.

"Ett av dom bästa passen för att bygga grund, när man väl vant sig in vid löpning genom vanlig distanslöpning, är lång backlöpning."

Texten är inte helt konsekvent. "Så om du inte gjort det tidigare, testa och lägg in långbacke i din grundträning."

Min poäng är att man ska inte köra långa distanspass som otränad. Man ska köra korta pass till att börja med. Dessa kan ske i intervalltem

"Intervaller och backe"...jepp, det är skitbra träning, men inte att börja med.

Jag skulle föreslå att du provar en av sakerna när du kan springa i 30 minuter utan att vara helt slut. Först volym...sedan "kvalité".

Skadan kommer garanterat annars.

Säg