Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEn mil under 50
You need to log in to create posts and topics.

"Tottemam": Tack, någon som håller med.

Det är ju vansinnigt att börja med intervallträning innan man fått upp rutin på att springa regelbundet.

Inte det att det inte ger stor effekt, men om man inte sprungit på ett år så tål man det inte.

En variant på backe är fartlek...dvs lek med farten. Dra på lite där det känns bra.

Men...först lite volym...klara 30 min ledigt...sedan komplettera med backe/intervall.

Fast jag skulle inte börja med backe/intervall innan jag kunde springa 45 min-1 h o

Klart man tål intervaller som otränad! Det är ju den träningsformen man tål. Det är bara det att de inte sker i maxfart, och man håller inte på så länge.

Skadorna kommer vid överbelastning, och det är lättare att bli överbelastad vid distansträning. Anle

Ta fram ett program till Robert. Det vore kul om han lyckades.

Mitt förslag är att han tränar 3 korta pass i början med betoning på tempo och intervall. Kör så 3 veckor, sedan testa med ett längre pass.

(tror jag redan skrivit detta).

Poängen är att han måste börja springa alls, och det är lättare mentalt att börja

Hmm..är det alltså dåligt att basta efter ett långpass?

Jag brukar vara betydligt mindre stelare om jag avslutar ett pass med bastu/varm dusch. Nu fattar jag ingenting!

Finns det någonting skänare än att sätta sig i en varm bastu eller ta ett varmt bad när man varit ute och kört ett lsd-pass? Inte på sommaren kanske, men annars.

Basta på gott folk.(t+)

Det bästa man kan göra är att sålla bland tipsen här.

Jag säger in

Anna: Klart att du kan fortsätta med det som känns bra för dig - oavsett vad andra tycker!

Lars P, Totteman, Johan K: Kul att det finns lite olika träningsfilosofier "out there". Annars skulle ju funbeat bli tråkigt :-).

Jag har presenterat ett program