Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEnergiförbrukning vid cykling
You need to log in to create posts and topics.

Hittade en artikel som sa att man kan i vissa fall får räkna med ett fel ifrån pulsklockan uppemot 30%...

Hittade en artikel som sa att man kan i vissa fall får kan få fel ifrån pulsklockan uppemot 30%... (när man kör med uppskattade värden)

http://www.ux1.eiu.edu/~cfje/5700/PolarWatch-study-MSSE.pdf

Värdena ska man ta med en STOR nypa salt. Däremot kan de vara bra för att jämföra träningsbelastning mellan olika pass.

Jag kör med en Garmin Forerunner 405. Jag var ute och cyklade en dag och den är rätt ställd (cykel). Kommer inte ihåg exakt hur många kalorier den sa att jag gjort av med, men jag räknade ut att givet att om jag har en BMR som kräver 2500 kcal, så skulle

Jag verkar snitta ca 12,5 kalorier per minut när jag cyklar (racer 7kg) i ca 30km/h. Då har jag en Garmin 310 och jag har lagt in alla värden i den. Det blir i runda slängar 25 kalorier per km.

Det kan inte stämma.

Jag ligger mellan 8-12 kcal/min (Garmin EDGE 500)

Vilka värden kan man ställa in på Garmin-produkterna?

12 kcal/h låter inte orimligt, däremot ska man verkligen ha exceptionellt höga värden för att ens komma i närheten av 3,000 kcal på 1,5 timmes cykling! Men för en idrottsman med 7 liters vo2max och s

Kan tillägga att min Polar RS800 ger väldigt bra förbrukningsvärden förutsatt att man ställt in vo2max och maxpuls rätt... Det enda som saknas i den klockan är GPS-funktion, men jag har rätt bra koll på var jag har befunnit mig.

Cykelns vikt är väl ganska ointressant(om du inte kör på en Kronan). Däremot är:
* ekipagets luftmotstånd intressant, dvs (mot/med)vind, sittställning och cykelns luftmotstånd.
* banans kupering(min/max hastighet)
* banans underlag(rullmotstånd)
Dessutom