Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEnergigel - Energidryck
You need to log in to create posts and topics.

Kan energigel ersätta energidryck helt? Anledningen till att jag undrar är att jag igår smakade på energidrycken som ska serveras på Stockholm marathon och jag tyckte den smakade urk rent ut sagt. Vill helst slippa släpa på egen dryck så jag undrar om man

Gel fodrar mycket vatten!

Ja, gel är i princip dehydrerad sportdryck. Därför måste du dricka en hel del vatten varje gång du tar en gel, så att det blandas runt i magen till en lämplig koncentration som kroppen snabbt kan ta upp!

Om jag inte missminner mig helt så är det ganska mycket mindre energi i en gel jmf med sportdrycken. Jag testade att livnära mig på gel och vatten under dag två av ett bergsmaraton när jag hade magproblem pga sportdrycken och det gick sådär får jag väl sä

OK - tack för svar! Jag får vara stor flicka och gapa och svälja alltså! (#)

Eller så får du köpe egen sportdryck och placera ut egna dryckesstationer längs vägen,,,använd familj och vänner 🙂

Finns det inga pubar längs banan?

Rune Larsson-smack? Får du lite trivsamt pyssel hemma i köket före loppet 😉

http://www.loparlarsson.se/content/view/34/57/

Tack för tipset, men jag vet inte om jag är så sugen på att ha något knäckliknande att gnaga på medan jag springer.... Kändes mer lockande med något med gelkonsistens att hälla i mig.

Pubar finns det gott om - men jag är rädd att jag springer vilse illa

Gel+vatten funkar. Det finns finns gel med snabba kolhydrater och gel med långsamma. Det finns med och utan koffein, protein m.m. Det finns stora förpackningar och små.
Du får pröva dig fram och se vad din mage gillar

Om du kolhydratladdar måttligt räcke