Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEnergitillskott
You need to log in to create posts and topics.

Vad ska man äta under träning och lopp för att få energitillskott?duger gamla hederliga dextro energy eller är det geltuber som gäller eller annat tex tabletter att stoppa i vattenflaska,tacksam för tips/Micke

Under träning tar jag banan, billiga bullar eller Twix (löjligt billigt istorpack på Ikea) om jag behöver kalorier. Är det dricka o inte bara vatten brukar jag blanda lite juicekoncentrat socker o salt med vatten.

Vatten fungerar bra och sedan någon mazarin som energitillskott. Ibland kan några torkade aprikoser slinka med.

hur mycket salt och socker för att det inte ska bli äckligt?är det bättre än sportdrycker och sånt?

Googla "gör din egen sportdryck". Finns massa funbeat-trådar bl.a. i ämnet.

Brukar skopa ner lite dextro pulver i flaskan+lite limejuice, billigt och bra, tror jag.

Vatten är det enda man behöver så länge rundan inte överstiger 3timmar. om du äter vanlig mat så räcker det alldeles utmärkt. om du går in i väggen så tränar du antingen för hårt eller har dåligt fettförbränning..

Vitargo sportdryck (t+)

Och träna på att dricka sportdryck under ansträngning så att din mage kan hantera det (inte samma sak för magen som att jobba under "vila"). Kan därför behövas även under kortare rundor (mindre än tre timmar).

på en distans runda, så är det fettförbränningen som är målet. och den kan du inte optimera om du stoppar i dig socker hela tiden!

3 timmar utan tillskott utöver vatten är nog inget för en nybörjare.

Räkna 1,5 timme max på vatten, sen behöver du fylla på med nånting, banan, sockerkaka, gel, sportdryck eller liknande. (Om du inte kör väldigt lugnt på låg puls, då kan de funka med ba