Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ligg på rygg på golvet med ena foten på en bänk (en stol, sängen). Den andra foten är i golvet ca. 15-30 cm nedanför/framför stussen.

Starta repetitionen genom att dra foten du har i golvet uppåt, och tryck, med spänd och rak torso, ifrån med foten du ha

- Upphopp, t ex 3 x 20
- Backlöpning/trapplöpning, korta intervall med överlånga steg/språng
- Löpskolning, t ex carioca-steg, "hoppsa"-steg
- några enkla core-övningar typ situps, pilates-övningar

Coreträning är A och O för löpningen.

För att förebygga knäskador så glömmer de flesta löpare bort att träna styrkan i sidled. Det kan man göra på balansbräda men också så enkelt som att lägga en (gärna fuktig) handduk på badrumsgolvet och göra cirklar m

Nu är det här för "terränglöpning" men jag kan tänka mig att det funkar annars också: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=9197

kan även säga en "2nd that" på enbensknäböj. Gärna barfota/i strumpor. Går att göra hemma också, med bakre foten på

Tjugo minuter?

Mitt tips är enkla övningar i supersets, dvs Du kör två övningar parallellt med varandra innan Du byter. Tidseffektivt och pulsbetonat. 🙂

1: X-band-walk (stärker sätet och i synnerhet gluteus medius)/Dips mellan två stolar

2. Knäböj m

Core är nog bra som komplement, men vill du bli en bättre löpare är det i första hand spänst som gäller. Sjukt stark bål hjälper inte ett dugg om du har ett tungt o segt steg. Benövningarna ska vara alltså i första hand vara explosiva helkroppsövningar, i

Lika många svar som inlägg?

Jag tror helt på Mikaels linje. Skall man styrketräna skall man komplettera det som behövs för löpning. Core kommer då i första hand. Gör man bara en enda övning tror jag på sit-ups.

Mikaels tips att stå på ett ben är också m

Tack för alla svar! 😀 (även om de spretar åt lite olika håll 😉 Jag ska skriva ut dem och sortera upp lite när jag hinner. Många bra tips!

Lite plankövningar och så kör jag redan hemma, och så går jag på styrkejympa som sagt. Så på gymmet tänkte jag

Kanske vi skulle ha en träningsgrupp som kör löprelaterade övningar. Vi körde ett tag excentriska tåhäv så att någon skapade ett pass och bjöd in dom andra...

Blir lite enklare att"komma ihåg" att man bör göra dessa övningar om man 3 ggr i veckan får en

Min rygg har alltid varit svag. Ska träna upp den så snart det onda är borta.