Quote from Funbeat user on 30 October 2010, 12:45Fattar inte hur ni tänker. Med spänst-styrka i benen är man en bra löpare oavsett svag mage/rygg. Men man kan ha hur stark bål som helst o ändå vara en usel löpare. Många motionslöpare har helt enkelt för svaga ben för att springa bra - och den ev styrka
Fattar inte hur ni tänker. Med spänst-styrka i benen är man en bra löpare oavsett svag mage/rygg. Men man kan ha hur stark bål som helst o ändå vara en usel löpare. Många motionslöpare har helt enkelt för svaga ben för att springa bra - och den ev styrka
Quote from Funbeat user on 30 October 2010, 13:29Kör tabata-intervaller med 7-8 övningar. 20 sek på station, vila 10 sek mellan varje. Exempel på övningar är burpees, mountain climbers, armhävningar, sidoplanka, upphopp, höga knän mm. Kör så många varv du hinner och orkar. Då har du tränat både spänst o
Kör tabata-intervaller med 7-8 övningar. 20 sek på station, vila 10 sek mellan varje. Exempel på övningar är burpees, mountain climbers, armhävningar, sidoplanka, upphopp, höga knän mm. Kör så många varv du hinner och orkar. Då har du tränat både spänst o
Quote from Funbeat user on 30 October 2010, 15:34Anders: Man kan vara en hur bra löpare som helst, men när ryggen säger GÅ OCH DÖÖÖÖÖ! efter varje långpass så hjälper det inte ett skit med spänstträning. Då är det bara core som gäller.
Anders: Man kan vara en hur bra löpare som helst, men när ryggen säger GÅ OCH DÖÖÖÖÖ! efter varje långpass så hjälper det inte ett skit med spänstträning. Då är det bara core som gäller.
Quote from Funbeat user on 30 October 2010, 16:01För motionärer och långdistanslöpare skulle jag säga att coreträningen är den viktigaste biten, följd av lite allmänstyrka för övriga kroppen. Tränar man snabbdistans och backe får benen sitt ändå, men det är svårt att behålla ett effektivt löpsteg om man
För motionärer och långdistanslöpare skulle jag säga att coreträningen är den viktigaste biten, följd av lite allmänstyrka för övriga kroppen. Tränar man snabbdistans och backe får benen sitt ändå, men det är svårt att behålla ett effektivt löpsteg om man
Quote from Funbeat user on 30 October 2010, 16:42Om ryggen är död efter varje långpass skulle jag tro att du har en låsning/är sned i ben, rygg eller höft/har problem med steg eller skor. Är allt ok i kroppen är inte löpning särskilt påfrestande för ryggen
Om ryggen är död efter varje långpass skulle jag tro att du har en låsning/är sned i ben, rygg eller höft/har problem med steg eller skor. Är allt ok i kroppen är inte löpning särskilt påfrestande för ryggen
Quote from Funbeat user on 30 October 2010, 17:11Jo Anders. Det är det om man är SVAG i ryggen (jag har inga låsningar och jag har kollat upp det) och försöker ha ett korrekt löpsteg hela vägen.
Men om du har en stark rygg (kort och stark kanske?) så har du väl aldrig upplevt det problemet då, men det b
Jo Anders. Det är det om man är SVAG i ryggen (jag har inga låsningar och jag har kollat upp det) och försöker ha ett korrekt löpsteg hela vägen.
Men om du har en stark rygg (kort och stark kanske?) så har du väl aldrig upplevt det problemet då, men det b
Quote from Funbeat user on 30 October 2010, 19:38Jag tycker att Anders Nilsson har rätt i att spänst är viktigt men jag räknar in spänst- och benstyrketräningen (kvalitetspass = intervall och backe) i grundträningen för löpning.
I tillägg till det håller jag coreträningen som det viktigaste komplement
Jag tycker att Anders Nilsson har rätt i att spänst är viktigt men jag räknar in spänst- och benstyrketräningen (kvalitetspass = intervall och backe) i grundträningen för löpning.
I tillägg till det håller jag coreträningen som det viktigaste komplement
Quote from Funbeat user on 31 October 2010, 10:32Tåhävningar och core som t ex plankan, situps, armhävningar har hjälpt mig enormt med löpningen. Märker en enorm skillnad mot tidigare då jag aldrig höll på med styrskeövningarna.
Tåhävningar och core som t ex plankan, situps, armhävningar har hjälpt mig enormt med löpningen. Märker en enorm skillnad mot tidigare då jag aldrig höll på med styrskeövningarna.
Quote from Funbeat user on 31 October 2010, 10:43Ja, det är situps, armhävningar och annat "enkelt" som jag tänker på när det gäller att stärka kroppen.
Ja, det är situps, armhävningar och annat "enkelt" som jag tänker på när det gäller att stärka kroppen.
Quote from Funbeat user on 31 October 2010, 11:17Jag tror att Anders Nilsson kan ha en poäng, för jag misstänker att anledningen till att jag kan bli trött i ryggen skulle kunna vara strama höftböjare och/eller svaga/inaktiva rumpmuskler. Alltså en muskulär obalans, snarare än svaga ryggmuskler.
Jag tror att Anders Nilsson kan ha en poäng, för jag misstänker att anledningen till att jag kan bli trött i ryggen skulle kunna vara strama höftböjare och/eller svaga/inaktiva rumpmuskler. Alltså en muskulär obalans, snarare än svaga ryggmuskler.