Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFår håll när jag springer
You need to log in to create posts and topics.

Jag får håll nästan varenda gång jag är ute springer och det börjar kännas väldigt frustrerande med tanke på att jag tvingas stanna ett flertal gånger under mina löprundor.

De vanligaste orsakerna, dryck eller mat för tätt in på träning och otillräcklig

Bättre kondition är det som hjälpt mig... vilket också stämmer överens med den teori som jag tycker verkat mest logisk. Med andra ord så går det över ju mer du tränar.

Aha, men jag tycker ändå att jag har skaplig kondition, det är ju bara det att får håll så lätt som hindrar mig från att fortsätta springa.... Jag har i alla fall tränat kondition på något sätt åtminstone 1-2 ggr i veckan de senaste åren och under de sena

Jag har ett liknande problem. Känns som om det krampar under höger revben och jag måste stanna för att kunna tillgodogöra mig tillräckligt mycket syre. Jag har pratat med min PT om detta och jag ska fokusera mycket på andningen så jag inte andas ytligt. N

Tyvärr kan ingen säkert säga vad håll är... därav svårt att ge en lösning. Vanligaste teorin är någon form av syrebrist i mjälten(?). Det finns dock fler teorier. Du är säker på att det är håll? Så det inte är något annat bekymmer du har?

Jo de stämmer faktiskt in på mig väldigt bra, för att jag andas väldigt ytligt. Jag har alltid trott att det hjälpte mot håll.

får också håll, men då om jag springer andra tider på dygnet än före frukost, dvs kan få håll trots att jag inte intagit något på 4-5 timmar, så kanske det kan ligga där ändå. En annan grej, som nämndes ovan är andningens djup. kommit på att ytlig andning

De borde ju vara håll, de börjar liksom krampa i magen (främst på vänster sidan) när jag springer och jag blir efter ett tag tvungen att stanna för att det helt enkelt inte går att springa mer. När jag sedan vilat ett tag och sedan försöker att springa ig

Det låter onekligen som håll. Testa, som någon innan föreslog, morgonjogg. Spring innan frukost med andra ord. Din astma kan säkerligen spela in och göra dig extra känslig.

Med djupare andning, menar du då att andas med magen och att ha långsammare "andningstempo" ? alltså mindre ytligt flås. För nu när jag springer koncentrerar jag mig på att andas ytligt och högljutt, det känns faktiskt som att det hjälper mig, men det kan