Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFår håll när jag springer
You need to log in to create posts and topics.

För dålig kondition - träna fler dagar i veckan. Håll springer man f.ö. igenom. Andningen vid löpning skall vara djup, jämn och kontrollerad. Även vid hård löpning skall andningen vara jämn, det är bara andningsfrekvensen som förändras (av nödtvång). Tro

Jag känner igen att det drabbar otränade löpare mer (bortsett från att det kan bero på intag av mat eller dryck för nära inpå). Kommer ihåg att jag fick håll på skolidrotten i perioder när jag var ganska otränad men det händer nästan aldrig nuförtiden.
Or

Många stensäkra råd här 🙂 Problemet är för många mycket svårare än vad vissa förstår.
Jag har löptränat i säkert 30 år, springer nu 4-5 pass/v ca 250 mil/år har legat på hög mängd i tre år, och ja jag får håll då och då, senast i går. Tror inte konditio

Jag tror inte heller att problemen med håll är direkt kopplade till konditionen. Jag har löptränat regelbundet i ca 10 år, och får fortfarande håll ibland. För mig verkar risken att drabbas öka om jag öppnar lite för hårt, utan att vara ordentligt uppvärm

Håller med om att "otränad" eller "vältränad", god/dålig kondition, är en slarvig beskrivning, men konditionen måste ses i ljuset av de krav man ställer på kroppen. Konditionen kan vara tillräcklig eller otillräcklig för att klara den hastighet/mängd/tyng

Det var länge sedan jag fick håll i magen men något jag ibland kan råka ut för vid riktigt tuffa pass är håll vid nyckelbenet. Jätteskumt.

Kristina,
"Håll vid nyckelbenet" har jag också fått, oftast vid hicka! Eller som du skriver, vid tuffa pass. Jag tror att jag får det av att jag spänner axlarna... Strukturer kring nyckelben, överarm och skulderblad jobbar hårt om man kör tuffa pass med k