Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag och min gubbe körde 10 km i lördags, på tävling! Vi sprang tillsammans i 7 km då han plötsligt fick fart i benen och sprang IFRÅN mig :
Enligt honom var det så lång tid det tog för honom att värma upp och därmed kunna öka farten... Själv sprang jag på

När jag öppnar för snabbt utan uppvärmning känns det ganska hemskt i början. Men efter runt 10-12 minuter börjar det kännas bättre. För att maxa på 5 km skulle jag värma i 15 minuter minst innan och jag vill gärna vara ganska svettig också så man kan våg

Jag har börjat köra en helt ny uppvärmning som jag testade fullt ut på¨terräng-DM för några veckor sedan, den är ungefär:

Jogg/hopprep/annat, för att bli varm ca 5 min

2 varv av följande övningar:
höftböjarstretch
5 benböj
5 Benböj med kvastskaft på

Jag är helt med på detta. Jag behöver minst 2 km för att komma igång. Jag kan helt enkelt inte få upp pulsen ordentligt innan.

Sedan händer det ganska ofta något efter 40 minuter också. Även om farten inte kan höjas blir det liksom angenämare att springa

Min mest vinnande uppvärmning är att gå raskt i 1km, sen hoppa lite på stället, Töja och sen maxa från start 🙂

Normaluppvärmning: stolsvärmen på max i bilen på väg till motionsspåret. 😀

Krister, du är avancerad. Jag brukar ta ett djupt andetag innan jag ger mig ut. Det funkar bra...

* Jag tar också lång tid på mig för att vakna på morgonen. Samband? 🙂

* Jonas inlägg känns trösterikt inför (det eventuella) Lidingöloppet längre fram i år. Jag förbättrade mig också på SM-spåret i höstas utan att det kändes jobbigare.

* Jag håller he

Håller med om 40 minutersgränsen - då inträder LÖPARKOMAN! 😀

Jag kan också skriva under på 40-minuters-hemligheten! Därefter känns det som att man skulle kunna hålla på hur länge som helst. 🙂