Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFörbättringstakt maran
You need to log in to create posts and topics.

Hur stora förbättringar kan en motionär som sprungit en eller några maror i skapligt tempo ( i nivå med förväntad tid enligt tex VDOT-tabeller) förvänta sig på årsbasis om han tränar seriöst?
Hur svårt är det att fortsätta göra förbättringar på 5, 10, 20,

För mig såg det ut så här de första åren.
3:32
2:59
2:53 - Hade ett längre uppehåll på grund av näthinneavlossning
2:44
2:47 - "Avbröt" det loppet efter 28 km. Sen nästan ett halvår av löpvila
2:51
2:40
2:43 - Sprang markant bättre på alla andra distanse

Grymt imponerad mackan!

Peter P vad var ditt PB på milen 2011?.

Mats: Jag sprang på 48 på våren 2011.

Mackan: Minns du hur mycket du tränade de första 2-3 åren och vad du hade för PB på milen dessa år?

Peter: Jo jag minns rätt bra.

Jag snittade drygt tre mil i veckan det första av de åren men då låg den maran under första halvåret (SM). Min maxvecka under det första halvåret låg på 67 km eller däromkring. Milen sprang jag under 40 samma år men det var

Ok, tack mackan. Skulle du säga att dina fina resultat i första hand beror på talang eller din disciplinerade träning? Skulle en genomsnittlig person som tränat som du se samma resultat?

Lite tunt med resultat i den här tråden. Måste ju finnas många här

Min största talang är nog disciplinen. Kontinuitet och målmedvetenhet brukar vara det som ger resultat för mig och jag är inte rädd för att ta i så att det svartnar för ögonen när det behövs.

Jag vågar inte ge mig på någon analys av vad folk i snitt bör

Ok, men bara det faktum att du "började" med ett PB på 40 på milen skiljer dig nog från de flesta hobbymotionärer som snarare har det som slutmål 🙂

Nu går jag lite emot Mackan.
Det gäng jag tränade med på 80-talet hade nog väldigt lite av målsättning i huvudet.
Det var mest - ut och spring så blir du bättre.
Vi tittade på klockan i klubbstugan, vi lät de med önskemål uttala sig och så gav vi oss a

Mitt intryck är att träningsbakgrunden betyder mycket för hur snabbt man utvecklar bra resultat. Mackan hade ju sprungit milen på 31-32 i tonåren. Den förmågan försvinner nog inte efter tio år som soffpotatis.