Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I ett nummer av Runners World (senaste tror jag) tar man upp förhållandet mellan långpass och övriga pass i veckan. Enligt artikeln skall långasset inte utgöra mer än en tredjedel av den totala träningsmängden under veckan. Vill man därför springa ett lån

Läs gärna tips men i slutändan måste du göra det som känns bäst för just dig.
Händer ju rätt ofta att jag har ett långpass på 5-6 mil en helg.
Har även jag ett antal pass styrka och alternativ träning.
Skulle bli ohållbart om jag skulle följa det rådet.

Är ju lite beroende på vilken sträcka du siktar på, men är det t ex millopp så behöver man inte springa ett långpass i veckan.

Jag ser mycket vettigt i det rådet från RW. Dock beror det ju till stor del vad du har för målsättning. Om det är att ha skoj och du tycker om långpass ska du givetvis köra långpass!

Jag har som målsättning att springa maratonsträcka, men pga en hel del småskador det senaste halvåret så blir det endast halvmaror detta år för min del för att istället ta sikte på maratondistansen nästkommande år. Känns kroppen bra ställer jag även upp i

Då ska du köra långpass!

Jo, Lidingöloppet kräver sina långpass. Men om man tycker det blir för slitigt i början kan man ju köra långpass 2 veckor av 3.

För det första, jag har inte läst artikeln i RW. Men, min spontana tanke när du skriver "Enligt artikeln skall långasset inte utgöra mer än en tredjedel av den totala träningsmängden under veckan." så fick det mig att tänka på tid, inte längd. Kanske för

Sara, din erfarenhet är helt olik min. Det är ju därför man måste testa lite för att känna sig själv. För mig så räckte det inte med långpass i lugn fart utan jag var tvungen att köra långpass med fartökningar. Då lyckade jag snitta under 5min/km och få t

Precis! Samla på sig fakta och erfarenheter från andra och sen översätta det till sin egen verklighet utifrån mål, träningsbakgrund, tid, möjligheter mm. Min poäng är att jag inte tror att det finns EN metod som fungerar för ALLA!