Quote from Guest on 14 June 2010, 21:45Har nyligen gått upp till ett 17 - 18 km pass i veckan som kompliment till 2-3 10 km pass. Har hittills bara sprungit den längre sträckan tre gånger men varje gång så har jag drabbats av våldsam frossa ca 10 min efter passet och den håller i sig timmar.
Har nyligen gått upp till ett 17 - 18 km pass i veckan som kompliment till 2-3 10 km pass. Har hittills bara sprungit den längre sträckan tre gånger men varje gång så har jag drabbats av våldsam frossa ca 10 min efter passet och den håller i sig timmar.
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 21:55Tror att det har med din vätskenivå att göra. Du behöver normalt sätt inte dricka under ett pass med den längden, men är bra om du är lite uppdrucken innan. Köp ett vätskebälte och få i dig en halvliter så tror jag att du slipper besvären.
När det gäller
Tror att det har med din vätskenivå att göra. Du behöver normalt sätt inte dricka under ett pass med den längden, men är bra om du är lite uppdrucken innan. Köp ett vätskebälte och få i dig en halvliter så tror jag att du slipper besvären.
När det gäller
Quote from Pernilla Liljegren on 14 June 2010, 22:00Det är inte total energibrist då? Sportdryck eller ngt annat snabbt?
Det är inte total energibrist då? Sportdryck eller ngt annat snabbt?
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 22:07Det låter ju lite osannolikt, hur lång tid tar 18km i 7 min/km? Strax över 2 timmar? Glykogendepåerna borde räcka till det, väl?
Det låter ju lite osannolikt, hur lång tid tar 18km i 7 min/km? Strax över 2 timmar? Glykogendepåerna borde räcka till det, väl?
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 22:13Tack Robert och Louise för de snabba svaren 🙂
Jag brukar bara dricka ett glas vatten (3 dl) innan jag sticker ut och inget medan jag springer. Vätskebalansen låter som ngt som skulle kunna spela in. Ska skaffa vätskebälte och testa. Måste ändå lära mig
Tack Robert och Louise för de snabba svaren 🙂
Jag brukar bara dricka ett glas vatten (3 dl) innan jag sticker ut och inget medan jag springer. Vätskebalansen låter som ngt som skulle kunna spela in. Ska skaffa vätskebälte och testa. Måste ändå lära mig
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 22:17Löptiden för de 18 km var idag ca 1h32min. Har ingen aning om hur stora glykogendepåer jag har 🙂
Löptiden för de 18 km var idag ca 1h32min. Har ingen aning om hur stora glykogendepåer jag har 🙂
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 22:19Det beror mycket på vad och när man ätit innan... Springer man när man egentligen skulle käkat kvällsmat eller lunch, så är man ju ganska låg på energi redan vid start... exempelvis.
Det beror mycket på vad och när man ätit innan... Springer man när man egentligen skulle käkat kvällsmat eller lunch, så är man ju ganska låg på energi redan vid start... exempelvis.
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 22:22Härligt att du känner dig stark.
Gör en smothie med lite bär om du tål det. Jag brukar köra med ekologisk a-fil. Kakao pulver hallon och äpple. Blåbär är himla gott med. Frysta bär är kanon att ha hemma i frysen.
Drick lagom så du inte känner dig för mätt
Härligt att du känner dig stark.
Gör en smothie med lite bär om du tål det. Jag brukar köra med ekologisk a-fil. Kakao pulver hallon och äpple. Blåbär är himla gott med. Frysta bär är kanon att ha hemma i frysen.
Drick lagom så du inte känner dig för mätt
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 23:40Om du behöver vätska under passet är ganska lätt att kolla:
Väg dig naken direkt innan du ger dig av. Väg dig igen direkt när du är klar. Gissa vad skillnaden är...Det kan skilja förvånansvärt mycket beroende på hur du är byggd och ansträngt dig och oms
Om du behöver vätska under passet är ganska lätt att kolla:
Väg dig naken direkt innan du ger dig av. Väg dig igen direkt när du är klar. Gissa vad skillnaden är...
Det kan skilja förvånansvärt mycket beroende på hur du är byggd och ansträngt dig och oms
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 05:23Nja, viktskillnanden på vågen handlar inte alls bara om vätskeförlust, på långpass kan man bränna bort något kilo av glykogen + bundet vatten och fett, faktiskt helt utan att ha svettats fram någon vätskeförlust (t.ex. shorts & t-shirt på vintern). Då beh
Nja, viktskillnanden på vågen handlar inte alls bara om vätskeförlust, på långpass kan man bränna bort något kilo av glykogen + bundet vatten och fett, faktiskt helt utan att ha svettats fram någon vätskeförlust (t.ex. shorts & t-shirt på vintern). Då beh