Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För kroppens vätskereglering tror jag det är helt egalt om vattnet kommer från förbärnning eller dryck, resp hur det försvinner.

En sak som ingen tagit upp är att du helt enkelt tagit i för mycket och att det är tröttheten efteråt som gör att du mår illa och får frossa. Vet inte hur snabbt du springer och så, men långpassen skall ju gå i förvånansvärt lågt tempo som i alla fall jag

Energi eller vätskebrist? Om man ligger nära sitt max i 17-18 km så kan energin ta slut. Fast det brukar man märka innan passet är klart och inte 10 minuter efter.

Vätskebalansen kan också ha betydelse och har man inte druckit bra under dagen så hjälper

Martin, jag hade liknande bekymmer i våras när jag trappade upp längden på passen inför maran. Jag startade då tråden "Illamående efter långpasset" och fick mängder med kloka synpunkter. De lär vara lika aktuella nu, ett par månader senare...

Tråden är h

hej, jag kör max 3 timmars pass med bara banan & en kopp kaffe innan.
jag tar med 2 gel and även några GT sport tabletter utöver vatten.
ingen "illamående" efter såna långa pass.
men jag springer inte så fort heller bara 27km.

Den taktiken höll hela vä

Tills nyligt brukade jag alltid få lättare förkylningssymptom när jag varit ute 30 miuter eller längre än normalpassen.. Dock ej senaste gångerna. Kroppen har väl vant sig nu. Kan nog manifestera sig på fler än ett sätt, längre-än-normalt-ansträngningen.

Jag mådde också dåligt efter långpassen när jag startade med sånna, för mig gick det över efter några stycken.

/Christian

Kan man inte få blodsockerfall även om man har muskelglykogen kvar? Jag skulle nog prova med att ha med lite sportdryck och se om det hjälper. Skadar ju inte att testa.

Måste man väl kunna få, annars förstår jag inte riktigt hur det kommer sig att jag kan få det lite i tid och otid trots frånvaro av fysisk utmattning.

Rekomenderar Resorb (finns på apoteket) för att hjälpa kroppen lite på traven vid återhämtning efter långpass. Ta en tablett någon timma innan passet och en efter, så skall du förhoppningsvis slippa frossa och annat tråkigt.