Quote from Elias Engqvist on 16 May 2010, 12:58Lars: Vad menar du med att syremättnaden är upp mot 100% i lungorna? Har man inte luft i lungorna?
edit: Nu ser jag att du skrev "EFTER lungorna" - såg inte det förut!
Lars: Vad menar du med att syremättnaden är upp mot 100% i lungorna? Har man inte luft i lungorna?
edit: Nu ser jag att du skrev "EFTER lungorna" - såg inte det förut!
Quote from Funbeat user on 16 May 2010, 19:49Jag har för mig att hjärtat och lungorna anpassar sig efter hur mycket koldioxid som finns i blodet.
Jag har för mig att hjärtat och lungorna anpassar sig efter hur mycket koldioxid som finns i blodet.
Quote from Funbeat user on 17 May 2010, 07:15Micke: Jag läste också någonstans att man i stort sett inte går under 98% ens vid ansträngning, men hittar ingen referens till det nu.
Patrik: Därmed inte sagt att det inte kan vara luften som räcker till. Men då är det i stället blodets kapacitet att fo
Micke: Jag läste också någonstans att man i stort sett inte går under 98% ens vid ansträngning, men hittar ingen referens till det nu.
Patrik: Därmed inte sagt att det inte kan vara luften som räcker till. Men då är det i stället blodets kapacitet att fo
Quote from Funbeat user on 17 May 2010, 08:42Helt rätt att det första kroppen reagerar på är TRYCKET av CO2 i blodbanan. När trycket byggts upp till 60-70 mmHg så triggar du andningscentra i hjärnan så att du verkligen vill ta ett andetag (t.ex. när du varit under vattnet ett längre tag).
När folk
Helt rätt att det första kroppen reagerar på är TRYCKET av CO2 i blodbanan. När trycket byggts upp till 60-70 mmHg så triggar du andningscentra i hjärnan så att du verkligen vill ta ett andetag (t.ex. när du varit under vattnet ett längre tag).
När folk