Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFler nybörjarfrågor, dagens ämne …
You need to log in to create posts and topics.

Tänk er 20 grader varmt, stålande sol med gröna ängar och ni kör lagtempo med en kompis när: *Pling* - en eker i bakhjulet går av! 🙁

Min frågor är då:

*Var det rätt att hala fram sitt multivektyg för 19:90.- på biltema och klippa av den trasiga ekern?

BRA frågor - har inga svar, men bra frågor *vill ha svar*! 🙂

Jag har aldrig pajat en eker. Har inte varit med på nån klubbrunda där det hänt andra heller. Har man bra hjul är det inget egentligt problem.

Det är inte säkert att meken ens rört hjulen på servicen. Var de redan raka och fina, och ekrarna normalt spänd

Jag föredrar servicebil, tyvärr så är det ovanligt och då får man skaffa välbyggda hjul som håller.

Det spelar ingen roll om du klipper av ekern eller lindar den trasiga ekern runt en annan

Jag har haft ett ekerbrott på min raser och hjulet blev ganska skevt så det var bara att köra lugnt och städat hem,, på mountainbiken har jag fått massa ekerbrott m

Per Grönberg undrade:
> Var det rätt att hala fram sitt multivektyg för 19:90.- på biltema och klippa av den trasiga ekern?
Ja, vad du gör med den spelar ingen som helst roll

> ska jag gå tebaks och hävda att de spänt för hårt?
NEJ. I normala hjul går in

Ha ha. Ekerbrott min hemmaplan! Har haft ett i höstas och ett nu i vår efter bara 24 mils cykling efter det första ekerpajjet. Det är ett gammalt hjul med Maillard700 nav och Mavic fälg. Jag har lämnat in hjulet, det räckte med hjulet som han här ovan sk

Det finns en anledning till att ekrarna går av på kranssidan: De är hårdare spända, eftersom avståndet till från flänsen till centrum är större för att dreven skall få plats på höger sida.

Det finns en anledning till: Om kedjan hoppar av inåt, vilket har hänt mig några gånger, så skaver den av lite av ekrarna. När ekrarnas tvärsnittsarea minskar ökar spänningen i materialet där, vilket gör att man lättare får utmattningsbrott.

Jag var och hämtade ut mitt hjul härom dagen. Ytterligare sex ekrar hade gått av,
sade reparatören under reparationproceduren. "- Ja, de gör de när man börjar massera fälgen" sa han. Nu körde jag 40 km på morgonen idag . Hjulet höll och rullade på fint.