Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 12:57Jag fick det intrycket eftersom dina ekrar verkar gå rätt ofta. En mindre nogräknad verkstad kan säkert skruva dit en ny eker och skruva tills det blir rakt, men efteråt är risken för ytterligare ekerbrott överhängande. Fast det händer ju inte förrän ma
Jag fick det intrycket eftersom dina ekrar verkar gå rätt ofta. En mindre nogräknad verkstad kan säkert skruva dit en ny eker och skruva tills det blir rakt, men efteråt är risken för ytterligare ekerbrott överhängande. Fast det händer ju inte förrän ma
Quote from Berit Bengtson on 24 June 2010, 18:04Torbjörn Perttu skrev:
> efter x antal mil börjar ekrarna gå titt som tätt, på grund
> av förslitning och sämre material än lite dyrare cyklar.Ekrar slits inte, så det är inte pga förslitning som dina ekrar börjar gå av.
Det troligaste är att hjulen är
Torbjörn Perttu skrev:
> efter x antal mil börjar ekrarna gå titt som tätt, på grund
> av förslitning och sämre material än lite dyrare cyklar.
Ekrar slits inte, så det är inte pga förslitning som dina ekrar börjar gå av.
Det troligaste är att hjulen är
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 18:18Utmattning kan man nog säga är en form av förslitning, om man inte är VÄLDIGT petnoga med ordvalet.
Ekrarna utsätts för en cyklisk belastning. Hur hög maxbelastning man får beror på hur bra hjulet är byggt, hur tung föraren är, farten och hur ojämn "vägen
Utmattning kan man nog säga är en form av förslitning, om man inte är VÄLDIGT petnoga med ordvalet.
Ekrarna utsätts för en cyklisk belastning. Hur hög maxbelastning man får beror på hur bra hjulet är byggt, hur tung föraren är, farten och hur ojämn "vägen
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 18:27> Ekrarna utsätts för en cyklisk belastning.
Självklart! Vem hade kunnat tro något annat?
> Ekrarna utsätts för en cyklisk belastning.
Självklart! Vem hade kunnat tro något annat?
Quote from Johan Lindhoff on 24 June 2010, 20:27Jag hade också problem med ekerbrott på min soda-hybrid. Jag bytte ekrar allteftersom de gick av. När fälgarna var slut byggde jag egna hjul med Deorenav, DT comp ekrar, och Mavic A319 fälgar. Jag körde med Sheldon Browns variant för spänningsbefrielse fa
Jag hade också problem med ekerbrott på min soda-hybrid. Jag bytte ekrar allteftersom de gick av. När fälgarna var slut byggde jag egna hjul med Deorenav, DT comp ekrar, och Mavic A319 fälgar. Jag körde med Sheldon Browns variant för spänningsbefrielse fa
Quote from Berit Bengtson on 24 June 2010, 20:43Gunnar Hovmark skrev:
> Tung förare + dålig väg så kan man få utmattning
> hur bra hjulet än är byggt.Då är hjulen GRAVT feldimensionerade, men vill man så går det alltid att få till omöjliga fall.
Men med vettigt dimensionerade ocdh välbyggda hjul fö
Gunnar Hovmark skrev:
> Tung förare + dålig väg så kan man få utmattning
> hur bra hjulet än är byggt.
Då är hjulen GRAVT feldimensionerade, men vill man så går det alltid att få till omöjliga fall.
Men med vettigt dimensionerade ocdh välbyggda hjul fö
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 20:46Om hjulen är "späningsbefriade" så borde de vara ganska "sladdriga" att köra på? Kan de ens kallas hjul?
Om hjulen är "späningsbefriade" så borde de vara ganska "sladdriga" att köra på? Kan de ens kallas hjul?
Quote from Berit Bengtson on 24 June 2010, 21:05Kul att se att dina svar, precis som vanligt, visar att du endera inte har läst eller också inte förstått det jag har skrivit och länkat till.
Kanske tom en kombination av båda den här gången?
Här får du länken till spänningsbefrielse en gång till
http:
Kul att se att dina svar, precis som vanligt, visar att du endera inte har läst eller också inte förstått det jag har skrivit och länkat till.
Kanske tom en kombination av båda den här gången?
Här får du länken till spänningsbefrielse en gång till
http:
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 21:07>Både bra pris och bra, välbyggt, hjul med hög (>1100N) och jämn ekerspänning.
Är de då spänningsbefriade?
>Både bra pris och bra, välbyggt, hjul med hög (>1100N) och jämn ekerspänning.
Är de då spänningsbefriade?
Quote from Funbeat user on 24 June 2010, 22:14>http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Intressant. Det man frågar sig är varför ekertillverkarna inte levererar ekrar som är spänningsbefriade från början. Det borde inte vara så svårt att göra en maskin som fixar det.
>http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Intressant. Det man frågar sig är varför ekertillverkarna inte levererar ekrar som är spänningsbefriade från början. Det borde inte vara så svårt att göra en maskin som fixar det.