Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFler nybörjarfrågor, dagens ämne …
You need to log in to create posts and topics.

Jag fick det intrycket eftersom dina ekrar verkar gå rätt ofta. En mindre nogräknad verkstad kan säkert skruva dit en ny eker och skruva tills det blir rakt, men efteråt är risken för ytterligare ekerbrott överhängande. Fast det händer ju inte förrän ma

Torbjörn Perttu skrev:
> efter x antal mil börjar ekrarna gå titt som tätt, på grund
> av förslitning och sämre material än lite dyrare cyklar.

Ekrar slits inte, så det är inte pga förslitning som dina ekrar börjar gå av.
Det troligaste är att hjulen är

Utmattning kan man nog säga är en form av förslitning, om man inte är VÄLDIGT petnoga med ordvalet.
Ekrarna utsätts för en cyklisk belastning. Hur hög maxbelastning man får beror på hur bra hjulet är byggt, hur tung föraren är, farten och hur ojämn "vägen

> Ekrarna utsätts för en cyklisk belastning.

Självklart! Vem hade kunnat tro något annat?

Jag hade också problem med ekerbrott på min soda-hybrid. Jag bytte ekrar allteftersom de gick av. När fälgarna var slut byggde jag egna hjul med Deorenav, DT comp ekrar, och Mavic A319 fälgar. Jag körde med Sheldon Browns variant för spänningsbefrielse fa

Gunnar Hovmark skrev:
> Tung förare + dålig väg så kan man få utmattning
> hur bra hjulet än är byggt.

Då är hjulen GRAVT feldimensionerade, men vill man så går det alltid att få till omöjliga fall.
Men med vettigt dimensionerade ocdh välbyggda hjul fö

Om hjulen är "späningsbefriade" så borde de vara ganska "sladdriga" att köra på? Kan de ens kallas hjul?

Kul att se att dina svar, precis som vanligt, visar att du endera inte har läst eller också inte förstått det jag har skrivit och länkat till.

Kanske tom en kombination av båda den här gången?

Här får du länken till spänningsbefrielse en gång till
http:

>Både bra pris och bra, välbyggt, hjul med hög (>1100N) och jämn ekerspänning.

Är de då spänningsbefriade?

>http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Intressant. Det man frågar sig är varför ekertillverkarna inte levererar ekrar som är spänningsbefriade från början. Det borde inte vara så svårt att göra en maskin som fixar det.