Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFler nybörjarfrågor, dagens ämne …
You need to log in to create posts and topics.

Ok, det är alltså ungefär som när man bockar rör, man låter verktyget bocka 5 grader extra mot tänkt bockningsvinkel för att röret ska behålla den önskade vinkeln när man tar ur det ur verktyget...

Ja, det stämmer nog.

Kul att se vilka vilda spekulationer det har blivit i tråden under Midsommarhelgen!

Alla som fortfarande är osäkra, och det verkar vara många, uppmanar jag till att i första hand läsa länken:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Även

Praktiskt att lämna hjulbyggandet till någon som kan det och sedan få väldigt bra byggda hjul.
Då slipper man själv att göra hjulbyggande till ett projekt i klass med ISS.

Om man spänner ekern över sträckgränsen kommer den att bli längre och dess tvärsnittsarea kommer att minska på det utsträckta stället. Det är inte det man vill uppnå. Enligt sheldonbrownlänken ska man inte gå över ca 2/3 av ekerns sträckgräns. Dvs ekerns

OK, det var slarvigt skrivet av mig. Det är nu redigerat.

Lasse Tauson (Bike Tyson) bygger ett hjul för 450kr + material.

450 kronor och då får man ett hjul man vet är bra.

http://www.biketyson.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55

Den här diskussionen har förts i många olika fora, ett av Håkan C:s favoritämnen kanske man kan säga. Den har fått mig och många andra att bygga egna hjul. Märkligt nog har jag inte förrän nu fattat Brandts poäng med "spänningsbefrielsen" - att få inre sp

Mycket enklare att låta landslagsmekarna bygga hjulen. Då blir det bra och billigt.

Tack David för ett matnyttigt tips som vi alla verkligen är hjälpta av!