Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 12:08Ok, det är alltså ungefär som när man bockar rör, man låter verktyget bocka 5 grader extra mot tänkt bockningsvinkel för att röret ska behålla den önskade vinkeln när man tar ur det ur verktyget...
Ok, det är alltså ungefär som när man bockar rör, man låter verktyget bocka 5 grader extra mot tänkt bockningsvinkel för att röret ska behålla den önskade vinkeln när man tar ur det ur verktyget...
Quote from Funbeat user on 26 June 2010, 12:53Ja, det stämmer nog.
Ja, det stämmer nog.
Quote from Berit Bengtson on 27 June 2010, 16:38Kul att se vilka vilda spekulationer det har blivit i tråden under Midsommarhelgen!
Alla som fortfarande är osäkra, och det verkar vara många, uppmanar jag till att i första hand läsa länken:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Även
Kul att se vilka vilda spekulationer det har blivit i tråden under Midsommarhelgen!
Alla som fortfarande är osäkra, och det verkar vara många, uppmanar jag till att i första hand läsa länken:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Även
Quote from Funbeat user on 27 June 2010, 17:15Praktiskt att lämna hjulbyggandet till någon som kan det och sedan få väldigt bra byggda hjul.
Då slipper man själv att göra hjulbyggande till ett projekt i klass med ISS.
Praktiskt att lämna hjulbyggandet till någon som kan det och sedan få väldigt bra byggda hjul.
Då slipper man själv att göra hjulbyggande till ett projekt i klass med ISS.
Quote from Funbeat user on 27 June 2010, 17:52Om man spänner ekern över sträckgränsen kommer den att bli längre och dess tvärsnittsarea kommer att minska på det utsträckta stället. Det är inte det man vill uppnå. Enligt sheldonbrownlänken ska man inte gå över ca 2/3 av ekerns sträckgräns. Dvs ekerns
Om man spänner ekern över sträckgränsen kommer den att bli längre och dess tvärsnittsarea kommer att minska på det utsträckta stället. Det är inte det man vill uppnå. Enligt sheldonbrownlänken ska man inte gå över ca 2/3 av ekerns sträckgräns. Dvs ekerns
Quote from Berit Bengtson on 27 June 2010, 18:02OK, det var slarvigt skrivet av mig. Det är nu redigerat.
OK, det var slarvigt skrivet av mig. Det är nu redigerat.
Quote from Funbeat user on 27 June 2010, 18:39Lasse Tauson (Bike Tyson) bygger ett hjul för 450kr + material.
450 kronor och då får man ett hjul man vet är bra.
http://www.biketyson.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55
Lasse Tauson (Bike Tyson) bygger ett hjul för 450kr + material.
450 kronor och då får man ett hjul man vet är bra.
http://www.biketyson.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55
Quote from Johan Lindhoff on 28 June 2010, 21:14Den här diskussionen har förts i många olika fora, ett av Håkan C:s favoritämnen kanske man kan säga. Den har fått mig och många andra att bygga egna hjul. Märkligt nog har jag inte förrän nu fattat Brandts poäng med "spänningsbefrielsen" - att få inre sp
Den här diskussionen har förts i många olika fora, ett av Håkan C:s favoritämnen kanske man kan säga. Den har fått mig och många andra att bygga egna hjul. Märkligt nog har jag inte förrän nu fattat Brandts poäng med "spänningsbefrielsen" - att få inre sp
Quote from Funbeat user on 28 June 2010, 22:00Mycket enklare att låta landslagsmekarna bygga hjulen. Då blir det bra och billigt.
Mycket enklare att låta landslagsmekarna bygga hjulen. Då blir det bra och billigt.
Quote from Funbeat user on 28 June 2010, 22:25Tack David för ett matnyttigt tips som vi alla verkligen är hjälpta av!
Tack David för ett matnyttigt tips som vi alla verkligen är hjälpta av!