Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFormtopp innan förkylning?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har upptäckt ett visst mönster då jag presterar markant bättre i löpningen just innan en förkylning bryter ut.

Förut tänkte jag att det var hård träning som utlöste förkylningen men någon har sagt att det kan vara tvärtom, att kroppen producer

Jag har också upplevt detta samt hört andra prata om det men nån vetenskaplig förklaring har jag aldrig hört eller ens försökt hitta.

Även jag har upplevt det och varje gång har det inneburit personliga rekord. Hade varit intressant och höra någon förklaring till detta...

Om jag minns rätt så är det vetenskapligt bevisat att kraftig fysisk aktivitet tillfälligt sänker immunförsvaret ett tag efter aktiviteten.

Ordningen skulle alltså vara att förkylningen utlöses av att immunförsvaret är tillfälligt nedsatt (pga den rekord

Men som för en vecka sedan var jag ute och sprang på morgonen, och allt kändes mycket lättare än vanligt. På kvällen blir jag dunderförkyld. Då måste jag ha smittats ett par dagar tidigare och redan varit sjuk, för inkubationstiden och så, så argumentet a

Detta har jag upplevt ett par gånger vid samband av tävling. Dissar mig rätt rejält själv och sen överpresterar jag trots att jag känt mig hängig o ur form dagarna innan start. Lite snorig o ängigh innan loppet börjar kännas tryggt för min del. 🙂

Marie: Så klart har du blivit smittad före träningspasset, inkubationstiden finns ju alltid. Men effekten av att hård fysisk aktivitet tillfälligt nedsätter immunförsvaret är ju att man blir SJUKARE än vad man skulle ha blivit av den förkylning man har på

jag tror på båda teorierna. dels blir immunförsvaret nedsatt när man lyckas överprestera och ta ut sig extra hårt. dessutom har kroppen satt igång sin beredskap för att stå emot förkylningen, som är samma process som är igång då man presterar.

blev rörig

Eller som de gamla inkaindianerna brukade säga:
Moppen går som fortast just innan motorn skär.

Har en fråga:
När jag sprang kort och fort bröt förkylningen ut,
när jag sprang långt och långsamt bröt den inte ut.

För mig:
Kort och fort. sub 20 minuter på 5K.
Långt och "långsamt" ca. 3:30 på marathon.