Quote from Guest on 8 August 2010, 18:07Hur tar ni hand om era stackars fötter?
Sprang mitt första långdistanspass ever i helgen (gick jättebra - hurra!), kände ingenting alls i fötterna medan jag sprang. Väl hemma hade jag fått en rejäl blodblåsa på ena stortån och ett par mindre blåsor. Inga
Hur tar ni hand om era stackars fötter?
Sprang mitt första långdistanspass ever i helgen (gick jättebra - hurra!), kände ingenting alls i fötterna medan jag sprang. Väl hemma hade jag fått en rejäl blodblåsa på ena stortån och ett par mindre blåsor. Inga
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 18:17Decubal och fotfil.
Decubal och fotfil.
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 18:19Fotfil flera gånger i veckan. Fotbad någon gång per vecka. Försöker massera fötterna lite samtidigt som jag använder fotvårdssalva.
Försöker även gå mycket barfota.
Fotfil flera gånger i veckan. Fotbad någon gång per vecka. Försöker massera fötterna lite samtidigt som jag använder fotvårdssalva.
Försöker även gå mycket barfota.
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 18:26Om det funkar använder jag ett par andra skor till blåsan eller skavet lagt sig. Ibland tejpar jag i förebyggande syfte.
Om det funkar använder jag ett par andra skor till blåsan eller skavet lagt sig. Ibland tejpar jag i förebyggande syfte.
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 19:19Förebygger aldrig för jag tror att jag har koll på dojorna innan jag kutar lopp...vilket jag naturligtvis inte har. Punkterar vätskeblåsan från färskt skinn in till blåsan och rör inte skinnet alls utan det får vara som ett skydd när nytt skinn växer fram
Förebygger aldrig för jag tror att jag har koll på dojorna innan jag kutar lopp...vilket jag naturligtvis inte har. Punkterar vätskeblåsan från färskt skinn in till blåsan och rör inte skinnet alls utan det får vara som ett skydd när nytt skinn växer fram
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 20:06jag brukar lägga tennisbollar under fötterna och rulla runt. Kanske inte motverkar blåsor och sånt men det ökar blodcirkulationen och är otroligt skönt, särskilt efter långpass
jag brukar lägga tennisbollar under fötterna och rulla runt. Kanske inte motverkar blåsor och sånt men det ökar blodcirkulationen och är otroligt skönt, särskilt efter långpass
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 20:16Förebyggande: Vaselin på fötterna inför alla långpass > 20km.
Behandling: Om blåsan besvärar mig kör jag compeed tills den är bra.
Annars försöker jag bara hålla naglarna korta. Har aldrig provat vare sig fotbad eller fil men mina fötter är lena som en
Förebyggande: Vaselin på fötterna inför alla långpass > 20km.
Behandling: Om blåsan besvärar mig kör jag compeed tills den är bra.
Annars försöker jag bara hålla naglarna korta. Har aldrig provat vare sig fotbad eller fil men mina fötter är lena som en
Quote from Funbeat user on 8 August 2010, 21:28Både går och springer barfota så mycket det går. Både massage och slipning under passen...
När jag någon gång får en blåsa punkterar jag den och tar bort huden utanpå så att den nya huden ska härdas snabbare.
Både går och springer barfota så mycket det går. Både massage och slipning under passen...
När jag någon gång får en blåsa punkterar jag den och tar bort huden utanpå så att den nya huden ska härdas snabbare.
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 00:32Blåsorna punkterar jag. Innan långloppen är det smart att klippa ner tånaglar ordnetligt så de inte stöter i skorna så lätt. (kan bli blånaglar annars) Större skor (1-3 storlekar) under långlopp förebygger blåsor o blånaglar o ger fötterna mer luft. Är f
Blåsorna punkterar jag. Innan långloppen är det smart att klippa ner tånaglar ordnetligt så de inte stöter i skorna så lätt. (kan bli blånaglar annars) Större skor (1-3 storlekar) under långlopp förebygger blåsor o blånaglar o ger fötterna mer luft. Är f
Quote from Anneli S on 9 August 2010, 08:51Tack för tips. Lite olika skolor det där med att punktera/inte punktera och eventuellt ta bort hud på blåsor.
Ingen som brukar tejpa förebyggande där man brukar få blåsor?
Vaselin, alltså bara ett tjockt lager under strumpan? Sitter det kvar i flera mil
Tack för tips. Lite olika skolor det där med att punktera/inte punktera och eventuellt ta bort hud på blåsor.
Ingen som brukar tejpa förebyggande där man brukar få blåsor?
Vaselin, alltså bara ett tjockt lager under strumpan? Sitter det kvar i flera mil