Quote from Guest on 30 March 2010, 21:20Om jag förstår rätt så är intervallträning till för att öka pulsen succesivt under träningarna för att sedan kunna springa snabbare.
Har du tips om hur jag ska lägga upp träningen?
Ska jag jogga järnet i 20 sek för att sedan vänta ner pulsen till 135 fö
Om jag förstår rätt så är intervallträning till för att öka pulsen succesivt under träningarna för att sedan kunna springa snabbare.
Har du tips om hur jag ska lägga upp träningen?
Ska jag jogga järnet i 20 sek för att sedan vänta ner pulsen till 135 fö
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 21:30Jag tycker att 20 sekunder låter väldigt lite, då hinner man ju knappt få någon mjölksyra... Men det beror ju på vad man vill bli bättre på, om det är spurtförmågan eller att bli mer mjölksyretålig. Det finns massor med olika sätt att köra intervaller på,
Jag tycker att 20 sekunder låter väldigt lite, då hinner man ju knappt få någon mjölksyra... Men det beror ju på vad man vill bli bättre på, om det är spurtförmågan eller att bli mer mjölksyretålig. Det finns massor med olika sätt att köra intervaller på,
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 06:14Vad skall man köra mjölksyra för???
de enda som behöver köra mjölksyreträning är 100 meters löpare. 200 meter och uppåt behöver uthållighet och därmed inte mjölksyreträning...
Tycker oxå att det räcker med 1 intervallpass i veckan, sedan är det ju klart v
Vad skall man köra mjölksyra för???
de enda som behöver köra mjölksyreträning är 100 meters löpare. 200 meter och uppåt behöver uthållighet och därmed inte mjölksyreträning...
Tycker oxå att det räcker med 1 intervallpass i veckan, sedan är det ju klart v
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 06:16För att få starka ben?
För att få starka ben?
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 06:27men David, är inte starka ben mer för explosivitet, och det är väl inte riktigt det man behöver.
men David, är inte starka ben mer för explosivitet, och det är väl inte riktigt det man behöver.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 07:41Jag tror att de flesta elitlöpare har starka ben.
På grund av mjölksyra, eller mjölk?
Jag tror att de flesta elitlöpare har starka ben.
På grund av mjölksyra, eller mjölk?
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 09:48Starka ben är väl väldigt bra att ha som löpare. Det innebär ju dock inte att man behöver vara stor! Att vara stark relativt sin kroppsvikt är ju en fördel.
Sen kanske vi måste korrigera att det bara är 100 och 200m löpare som ska träna det anaeroba ene
Starka ben är väl väldigt bra att ha som löpare. Det innebär ju dock inte att man behöver vara stor! Att vara stark relativt sin kroppsvikt är ju en fördel.
Sen kanske vi måste korrigera att det bara är 100 och 200m löpare som ska träna det anaeroba ene
Quote from Elias Engqvist on 31 March 2010, 10:32...och vill man springa marathon i 2:55-tempo så bör man nog köra lite tröskelträning också!
...och vill man springa marathon i 2:55-tempo så bör man nog köra lite tröskelträning också!
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 10:43Målet med intervallträning är inte att få mjölksyra, utan att klara passet utan mjölksyra. Men för att kunna det måste man förbättra sin kondition. Och då passar långa intervaller bra.
För att bli snabbare, dvs att få benen att röra sig fortare, så passa
Målet med intervallträning är inte att få mjölksyra, utan att klara passet utan mjölksyra. Men för att kunna det måste man förbättra sin kondition. Och då passar långa intervaller bra.
För att bli snabbare, dvs att få benen att röra sig fortare, så passa
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 21:31Men för att få en högre mjölksyratröskel måste man ju träna intervaller i mjölkysrefart! eller...? Så har iallafall jag fått lära mig typ, intervaller ska vara så fort så att man klarar hålla den farten hela intervallen eller hela passet. MEn man klarar j
Men för att få en högre mjölksyratröskel måste man ju träna intervaller i mjölkysrefart! eller...? Så har iallafall jag fått lära mig typ, intervaller ska vara så fort så att man klarar hålla den farten hela intervallen eller hela passet. MEn man klarar j