Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Svårt att träna något utan att få mjölksyra.

Du får inte bättre mjölksyra tröskel bara för att du får mjölsyra. tvärtom så om du tränar utan att få mjölksyra så tränas kroppen att motverka mjölksyra. maffetones teorier bygger på att man skall alltid ligga under mjölksyra. Även Szalkais program på ma

De flesta får mjölksyra av en ytterst modest pulshöjning men det ser man på maxpulskurvorna.

Tanken att 100 m skulle vara den enda distans som kräver mjölksyreträning är så bisarr att det inte ens är någon idé att argumentera mot den. De som verkligen tränar med mycket mjölksyra är långsprinters och medeldistansare.

Kommer inte ihåg var jag läste det men det var om hur mjölksyra påverkar musklerna och att det var gabska meningslöst att arbeta med syreskuld om man skulle arbeta uthålligt. Kändes väldigt logiskt...
Sedan hur folk tränar vet jag inte och att det finns o

Varför tror du att du inte får mjölksyra vid den träningen?

Har alltid vara mjölksyra"tålig" så kanske något genetiskt "fel"

Jag är ledsen Robert, men du har mjölksyra även du. Kör du lågpulsträning så har du dock kanske inte mer än 1 mmol.

Att bara sprinters skulle träna med mjölksyra var ngt jag aldrig hört förut. Varken i litteratur eller från min egen omgivning...

Nu var det nog mera det teoretiska behovet än hur man tränar som menades.
Det som jag tror är ganska klart är väl att det är mer skonsamt mot kroppen att köra med så mycket lågpuls som möjligt...

Skonsamt mot kroppen att köra lågpuls men vill man ha resultat så bör man träna på andra sidan mjölksyretröskeln också. Rekommenderade siffror i andel av träningstiden i den zonen för en satsande långdistansare är ca 6-7% av träningstiden utslaget över år