Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Robert : Men det är ju ett ganska dåligt argument oxå. Då kan man ju lika gärna vara ute och ta promenader, så slipper man slita på kroppen.

Med rätt uppbyggnad av träning och hänsyn till återhämtningstiderna så är intervaller bara positivt. Sen vilka i

Christian... ???
Du är inte alls uppdaterad på lågpulsträning verkar det som...

Att promenera istället för lågpuls som lite som 70 talsfilosofi. Bara mjölksyreträning räknas för då har man tagit i ordentligt.
det har hänt en del sen dess...

Markus:
Vad är syftet?
ta det inte som kritik eller något annat, men jag förstår inte riktigt vad det är man skall uppnå med den typen av träning för en långdistansare.
jag tycker att maffetones filosofi är lite extrem åt sitt håll, men ser man på Szalka

Har aldrig påstått att man ska enbart träna "mjölksyreträning", eller? Har mig veterligen inte ens nämnt ordet mjölksyreträning, utan pratat om intervaller och din syn på att man endast ska träna lågpulsen för att inte slita på kroppen.

Du verkar dock v

Robert, fastna inte i mjälksyraträning (och vad är det enligt dig?)

Som löpare vill du träna intervaller för att öka VO2max, mjölksyratröskeln och framförallt motikondrietätheten. Man blir bra på det man tränar, springer du långsamt, blir du bra på att t

ok, ursäkta Christian. Läste nog mellan raderna...
Nej jag är absolut inte emot intervaller.
tror det är Szalkai som skriver att det är bättre att köra 6 tusingar än 10 km tempo. Just i syftet att minska slitaget på kroppen.
I min ålder så är man ju ute

Syftet? Lite kortfattat. Öka slagvolymen, förbättra löpekonomin och förbättra utnyttjandegraden av Vo2Max. Att flytta upp mjölksyretröskeln.

Inegn fara.. blir oftast missförstånd på dessa forum!

Men mitt tips till dig då är att få in mer tröskelträning, som är ganska skonsamt och du får bra effekter av det även som "gammal" =)

Även 1 mmol är mjölksyra så du lär inte kunna undvika den vid fysisk aktivitet, oavsett "mjölksyretålighet".

Fredrika: Det är skillnad på mjölksyraträning och på konditionsträning.

För att öka konditionen (VO2max) så krävs att hjärtat jobbar nära sitt max (90-95%) under lång tid. Det är hjärtat som pumpar runt syre i kroppen.

För att tåla mer mjölksyra gäller