Quote from Funbeat user on 2 April 2010, 18:18Robert-> Jag tycker att det verkar vara lite dubbla budskap från din sida, först skriver du att det bara är 100meterslöpare som behöver mjölksyreträning, vilket jag inte ens förstår eftersom man inte hinner få mjölksyra på så kort distans, men sedan skriv
Robert-> Jag tycker att det verkar vara lite dubbla budskap från din sida, först skriver du att det bara är 100meterslöpare som behöver mjölksyreträning, vilket jag inte ens förstår eftersom man inte hinner få mjölksyra på så kort distans, men sedan skriv
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 09:47Det Robert kanske menar är att (inom löpgrenar) så kommer en extremt stor andel av energin vid kort sprint från mjölksyra baserad metabolism. ATP räcker i någon sekund, kreatin ytterligare 1-3 sekunder (det är ju också en anaerob process) och resten av et
Det Robert kanske menar är att (inom löpgrenar) så kommer en extremt stor andel av energin vid kort sprint från mjölksyra baserad metabolism. ATP räcker i någon sekund, kreatin ytterligare 1-3 sekunder (det är ju också en anaerob process) och resten av et
Quote from Funbeat user on 3 April 2010, 17:08Fredrica: Det jag menade med min egen mjölksyraträning så var det ju den typen av träning som fanns då... Inte så många duktiga inom alternativen för att hitta bättre metoder. Jag tror att det sliter väldigt mycket på kroppen att köra dessa typer träninga
Fredrica: Det jag menade med min egen mjölksyraträning så var det ju den typen av träning som fanns då... Inte så många duktiga inom alternativen för att hitta bättre metoder. Jag tror att det sliter väldigt mycket på kroppen att köra dessa typer träninga
Quote from Funbeat user on 5 April 2010, 15:15Den sista tiden har jag testat att köra intervallpass på ca 40 minuter.
Med 2 minuters intervaller i högre tempo och sedan 2 minuters gåvila mellan.
Efter varje löpintervall ligger pulsen på 150-160 slag/minut vilket är 75-80% av min maxpuls.Borde jag t
Den sista tiden har jag testat att köra intervallpass på ca 40 minuter.
Med 2 minuters intervaller i högre tempo och sedan 2 minuters gåvila mellan.
Efter varje löpintervall ligger pulsen på 150-160 slag/minut vilket är 75-80% av min maxpuls.
Borde jag t
Quote from Funbeat user on 5 April 2010, 16:37Klarar din kropp av + 90% så är det där du ska ha intervallerna.
Klarar din kropp av + 90% så är det där du ska ha intervallerna.
Quote from Funbeat user on 5 April 2010, 16:52Alldeles för mesigt... det är ju inte intervaller utan långpass puls...
Alldeles för mesigt... det är ju inte intervaller utan långpass puls...
Quote from Funbeat user on 5 April 2010, 18:17Tack, drar på lite mer nästa intervallpass då =)
Tack, drar på lite mer nästa intervallpass då =)
Quote from Funbeat user on 5 April 2010, 19:38Vad har du för fartmål??? Skall du springa någon tävling och vilken tid vill du ha då?
Vad har du för fartmål??? Skall du springa någon tävling och vilken tid vill du ha då?
Quote from Catharina Brattlin on 5 April 2010, 21:08Fast egentligen bör man väl veta sin maxpuls för att kunna nyttja det där med procent hit o dit?
Jag vet inte det - har bara ett maxvärde som jag själv har lyckats uppnå (191) - och ska jag gå efter den så kör jag intervallpuls +90% under mina långpass.
Fast egentligen bör man väl veta sin maxpuls för att kunna nyttja det där med procent hit o dit?
Jag vet inte det - har bara ett maxvärde som jag själv har lyckats uppnå (191) - och ska jag gå efter den så kör jag intervallpuls +90% under mina långpass.
Quote from Funbeat user on 5 April 2010, 22:05Men om det är att du vill klara under en timma på milen så kör lite uppväemning kör på i det tempot, alltså strax under 6 min/km säg i 3 km till att börja med och spring lugnare sedan.. Sedan kan du öka längden med den farten eller lägga in 2 st snabbdela
Men om det är att du vill klara under en timma på milen så kör lite uppväemning kör på i det tempot, alltså strax under 6 min/km säg i 3 km till att börja med och spring lugnare sedan.. Sedan kan du öka längden med den farten eller lägga in 2 st snabbdela