Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hmm läste ett inlägg på träningslära.se och blir inte riktigt klok på vad som är bäst...
En sak som jag tror på i alla fall och det är väl lite vad tråden handlar om är att man måste köra intervaller för att bli snabbare på långdistans.
har dock läst såna

Problemet när man sen kommer till tävling är att det finns ingen klass i viss fart på viss puls utan det är först i mål som gäller.

Är det så det fungerar i löpning också?

Dom påstår det.

Jo det är sant, men vi som endast motionerar har inte ambitionen att vinna de tävlingar som vi ställer upp i.
Som jag skrev så handlar det ju en del att kroppen skall hålla länge med. Sedan så vill man ju förbättra sig och slå sina egna PB

Hade inte jag slagit PB:are så hade jag slutat med cykel för länge sedan.

Ok inte min mening att lägga mig i, men den sortens förbättringar som du Robert beskriver är dels exceptionella, dels beror på att man från början har taskig aerob kapacitet. T.ex. kan personen ifråga ha varit väl farttränad, men behövde ett tag innan han

Jo det har jag förstått att de handlar på plattåer och måste intervalla för att ta sig över dessa, men under lågpuls delen så är väl de oerhört disciplinerade ´med att inte gå över sin aeroba puls eller vad de kallar det.
Önskar jag var så disciplinerad,

Martins grundfråga var hur man lägger upp intervallträning och indirekt vad syftet med intervaller är. Av alla svar framgår både att uppfattningarna är delade och att det finns många upplägg och många syften där intevall-baserad träning är en _metod_ att

Tack för alla svar!! Som det ser ut idag kör jag ca 3x5 km och 1x8km och i genomsnitt 11 km/tim. Målet är att öka med hjälp av intervall till kanske 13 eller 15 km/tim. Det ska jag nog klara nu.. hoppas jag 🙂